Avhandlingens preliminära titel: Att greppa tekniken: En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren

Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling.

Avhandlingen behandlar teknikämnets innehåll i de tidiga skolåren (elever i åldrarna 6-8 år) och syftar till att utveckla och beskriva innebörder av teknikkunnande. Att undersöka vad det kunnande som eleverna skall utveckla i teknikundervisningen består i framstår som angeläget i relation till teknikämnets undervisningspraktik. I avhandlingen tas avstamp i teknikämnet som avspeglande tekniska kunskapstraditioner, där teknikkunnande ses som relationellt och som ett i grunden praktiskt kunnande. Två delstudier har genomförts tillsammans med verksamma lärare i form av Learning studies. I studierna har innebörder av två lärandeobjekt undersökts, nämligen ”att värdera tekniska lösningars ändamålsenlighet” samt ”att konstruera en länkmekanism”. Datainsamlingen har huvudsakligen bestått av videofilmade intervjuer och lektioner/arbetspass där eleverna konstruerat tekniska lösningar. Genom en kombination av fenomenografisk och variationsteoretisk analys har kategorier identifierats som beskriver elevernas kvalitativa kunnande samt aspekter som behöver urskiljas för att möjliggöra kunnandet. I den tredje delstudien prövas dessa kategorier och aspekter av teknikkunnande i ett empiriskt material från en teknikundervisningspraktik som fokuserar på ett delvist annat innehåll. Med hjälp av de tidigare kategorierna har innebörder av teknikkunnande ytterligare preciserats.

Handledare: Ingrid Carlgren, Maria Andreée, Marc de Vries

Diskutant: Professor Pernilla Nilsson, naturvetenkapernas didaktik, Högskolan i Halmstad.

Kontakta Eva Björkholm (eva.bjorkholm@cehum.su.se) för text inför seminariet.