Identitetsskapande förhandlingar bland muslimska gymnasietjejer i urbana miljöer i det samtida Sverige

I min planerade avhandling syftar jag närmare undersöka muslimska gymnasietjejers identitetsskapande förhandlingar, och om det finns en spänning mellan förortstjejernas uppfattning av religion relaterat skolämnet religionskunskap som enligt lag ska vara icke-konfessionell. Jag vill alltså i mitt projekt fokusera på urbana förortsmiljöer där det troligen är så att ungdomar befinner sig i ett spänningsförhållande mellan en religiös och mer ”traditionell”-livsstil och en mer sekulär och ”modern”-livsstil där de försöker förhandla mellan dessa.

Den svenska skolan ställer vissa krav och föräldrar och andra i lokalmiljön kan ha motstridiga förväntningar på ungdomars beteende och åsikter. I detta spänningsfält blir det intressant att studera vad som sker med ungdomarnas syn på religion och hur de talar om värderingar, lojaliteter och den egna identiteten liksom hur de agerar. Det övergripande kunskapsmålet för min avhandling är att undersöka identitets och meningsskapande bland konfessionella gymnasieungdomar i samtida Sverige.

Syftet med min avhandling är att studera svenska konfessionella gymnasietjejer som lever i förorten, och som har en annan etnisk bakgrund än svensk och som befinner sig i ett spänningsfält där en traditionell syn på religion möter den svenska skolans och det svenska samhällets värderingar, hur unga muslimska tjejer på gymnasiet i Sverige som rör sig mellan det s.k. icke konfessionella rummet i den svenska skolan och det konfessionella, hur tolkar och konstruerar de sin identitet. Delsyftet är att undersöka och analysera hur de skapar mening i tillvaron. Syftet uppnås genom en närstudie, baserad på en etnografisk och kvalitativ metod.

Diskutanter: Geir Skeie och Kristina Lanå