Halvtidsseminarium. Preliminär avhandlingstitel:

Sassy Girls – en studie av ungas konstruktioner av kropp och identitet med hjälp av visuella berättelser

Mitt forskningsintresse kretsar kring hur ungdomar, främst tjejer, konstruerar och förhandlar identitet och kropp med hjälp av visuella berättelser. Under ett års fältstudier på två gymnasieskolor, följde jag ungdomar på estetiska programmet med bild och formgivningsinriktning - både under deras bildlektioner men också på fritiden. Materialet har en spännvidd från bildundervisningsuppgifter, till bilder på sociala nätgemenskaper till tatueringar. Jag undersöker hur just bilder som empiriskt material kan studeras som diskursiva verktyg i subjektsskapande, och jag har därför valt att utgå från ett material som tar avstamp i visuella berättelser men som också inkluderar text och tal.
50 % -manuset presenterar forskningsöversikt, syfte, metod och teori samt två utkast till empiriska kapitel. Det första, ”Som du ser är det här Shaco och jag”, handlar om subjektskap, begär och agens och om att göra femininitet på sociala nätverkssidor. Det andra kapitlet ”Regisserat motstånd” uppehåller sig också vid femininitet och agens och lyfter vidare hur elever i en konstfilmsgrupp använder sina egna kroppar som estetisk resurs. I det arbetet blir vithet och icke-vithet viktiga visuella markörer, men som Lewis (2001) konstaterar: skolans vuxna pratar inte om ras, bildundervisningen blir  färgblind.

Opponent: Fanny Ambjörnsson
Ordförande: Kajsa Ohrlander

Handledare: Anette Göthlund (BI, Konstfack), Hillevi Ganetz (ERG, Stockholms universitet)

Meddela Maria Eriksson om du vill delta i seminariet samt om du önskar text:
maria.eriksson@cehum.su.se