I ”krisens” namn.

Om skolans föreställda sönderfall bland lärare i Malmö och Marseille.

Seminarium med Jannete Hentati från Socialantropologiska institutionen, Stockholms Universitet: jannete.hentati@socant.su.se

Hur förstås, föreställs och förklaras den ”kris” som den svenska respektive franska skolan av idag anses befinna sig i? Mot bakgrund av ett långvarigt fältarbete bland svenska och franska högstadielärare i Malmö och Marseille, kommer jag i det följande att, utifrån ett antropologiskt perspektiv, utforska den ifrågavarande ”krisen” som en kontext till vilken skolan och dess i grunden spänningsladdade uppdrag och verksamhet många gånger relateras. Detta gör jag genom att först teckna en bild över de huvudsakliga narrativ som i Sverige respektive i Frankrike dominerar den offentliga debatten om en skola i ”kris”, för att därefter beskriva och jämföra de sätt på vilka svenska respektive franska lärare själva diskuterar och dagligen förhandlar om detsamma. Förestående text kommer alltså inte att handla om den svenska respektive skolans ”kris” per se, utan snarare ta sikte på de mer eller mindre uttalade problemformuleringar som gör det möjligt och meningsfullt att överhuvudtaget begripa och beskriva skolan i termer av ”kris”. För att ytterligare förtydliga: Jag kommer inte att varken betrakta eller behandla ”krisen” som ett givet sammanhang mot vilken lärare själva förstår, förklarar och diskuterar villkoren i sin yrkesvardag. Med inspiration från Matei Candea har jag istället för avsikt att förhålla mig till skolans ”kris” såsom ”an object of concern and debate which inhabits” snarare än ”frames the daily lives of people” (Candea 2010:6; min kursivering). Syftet med detta är att i stort synliggöra ”krisen” som en kontext i kontinuerlig tillblivelse, hellre än ett på förhand förärat faktum för forskaren att förstå och förklara. Jag undrar, vad är det egentligen vi talar om när vi talar om en skola i ”kris”? Vad ligger till grund för en sådan förståelse och föreställning? Och vad säger detta i sin tur om den samtid i vilken detta är en fråga för debatt?