Onsdag 25 april kl 13.15-15 i CeHums konferensrum 123, nedre plan i Paviljongen, Södra huset, mellan Hus C och D.

Annika Bergsland presenterar texten Museet – en plats för undervisning. Utgångspunkten i texten tas i ett samarbetsprojekt mellan lärarutbildningen i Stockholm och 15 museer under åren 2009-2011. Museipedagogik har här varit en del i utbildningen för blivande lärare. Texten beskriver dels projektet, men lägger huvudsakligt fokus på resultaten från undersökningar av studenters tidigare erfarenheter av museer. Utifrån dessa resultat förs ett resonemang om hur museer kan användas som en plats för undervisning.

Texten är ett bidrag i en kommande antologi i ämnesdidaktik som utges av CeHum. Antologin - som innefattar såväl teoretiska och praktiska ingångar i praktiken och fenomenet ämnesdidaktik - riktar sig mot universitet och högskolor, och vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare i olika år, inom skilda ämnen eller områden.
Annika Bergsland är verksam som lärare vid Mälardalens högskola. Tidigare har hon under sju års tid arbetat vid Stockholms universitet med museipedagogiska kurser och i lärarutbildningen. Hon har en bakgrund som lärare, museilärare och universitetsadjunkt. Hennes forskning inriktar sig på kontakten mellan skola och museum.

Kommentator: Agneta Bronäs

För information om seminariet och textdistribution, kontakta Maria Olson, maria.olson@cehum.su.se