Onsdag 21 mars kl 13.15-15 i CeHums konferensrum 123, nedre plan i Paviljongen, Södra huset, mellan Hus C och D.

Björn Falkevall lägger fram en första utskrift från en intervju med en av aktörerna som verkade för Livsfrågor inom ämnet religionskunskap i skolan under 1960-talet. Texten på seminariet anlägger ett aktörsperspektiv på hur begreppet livsfrågor hanterats och tolkats i ämnet religionskunskap i den svenska skolan. Texten kan ses som en fördjupning och utveckling av Björns avhandling Livsfrågor och religionskunskap: en belysning av ett centralt begrepp i svensk religionsdidaktik, där 'röster' från lärarutbildare och kursplaner för skolämnet religionskunskap i grund- och gymnasieskola från 1960-talet och framåt lyfts fram i relation till vad dessa uttrycker om begreppet 'livsfrågor'. Med utgångspunkt i texten diskuteras på seminariet de tolkningar av begreppet livsfrågor som framträder i intervjun, samt uttalade och outtalade konsekvenser av dessa tolkningar vad gäller undervisningen i religionskunskapsämnet i den svenska skolan.

Björn Falkevall är verksam lärare och forskare vid CeHum. Kommentator: Professor Geir Skeie.

För information om seminariet och textdistribution, kontakta Maria Olson, maria.olson@cehum.su.se