Historiedidaktiskt seminarium vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum) inbjuder till:

”Historielärarutbildning”

Per-Arne Karlsson, docent vid Cehum, inleder med en presentation av en mindre enkät genomförd med historielärarstudenter under deras 4:e termin i utbildningen vid SU. Studenterna har svarat på frågan:”Hur upplever Du helheten mellan ämnes-, pedagogik-, didaktik- och VFU-kurser i utbildningen?”.

Jeanette Graetsch, adjunkt i Stockholm, presenterar resultat från sitt examensarbete kring historielärarutbildngen vid SU. Jeanette avslutade sin lärarutbildning vårterminen 2013 och arbetar nu som lärare i Stockholm. I sitt examensarbete intresserade hon sig för hur begreppen ”skolämnet historia, akademiskt historieämne, historiedidaktik, ämnesdidaktik och historieläraruppdraget” formuleras och diskuteras i kursplaner och av ansvariga inom historielärarutbildningen vid SU. Hon har sökt göra en ”diskursanalys” kring detta och presenterar vid seminariet sina resultat.

Mattias Tydén, lektor och studierektor vid historiska institutionen, kommenterar Jeanettes resultat.

Härefter blir det tillfälle till gemensamt – öppet, förutsättningslöst – samtal på temat ”Historielärarutbildning”. Vilka erfarenheter har vi? Hur skapas den optimala helheten mellan ämnes-, pedagogik-, didaktik- och VFU-kurser? Behövs mer samverkan? Här är det viktigt med både student-, skollärar- och universitetslärarperspektiv!

Alla intresserade välkomna! Postseminarium med ost och vin till självkostnadspris!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk:

per-arne.karlsson@cehum.su.se

Projektseminariet ”Från novis till professionell historielärare” är en stödstruktur för ämnesdidaktisk forskning och ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete vid CeHum. ”Från novis till professionell historielärare” är ett forskningsprojekt som undersöker undervisning och lärande i historia i Stockholmsregionen. Vidare information ges av Per-Arne Karlsson, CeHum.