Program 2014

Historiedidaktiskt seminarium 2014

Följande historiedidaktiska seminarier gavs HT14:

Seminarium inom "Från novis till professionell historielärare" 28 oktober

Historiedidaktiskt seminarium vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum) inbjuder till: "Berättelse eller krönika? Sammanhang i läroböcker?" samt ”Hur jag försökte lära eleverna att tänka historia”. Postseminarium!

Seminarium inom "Från novis till professionell lärare" 4 juni

Hannes Suomela presenterar resultat från sin undersökning kring Lektion.se och historielärarstudenter presenterar dilemman de ställts inför i sin historieundervisning under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Seminarium inom "Från novis till professionell historielärare".

Johan Kåreus inleder med en kort presentation av resultat från sitt självständiga arbete, avancerad nivå. Historielärarstudenter vid Stockholms universitet som har gjort sin andra VFU-period presenterar dilemman de ställts inför i sin historieundervisning.

Seminarium inom "Från novis till professionell historielärare".

”Historiedidaktiska flaskhalsar och dilemman…eller hur jag försökte använda formativ bedömning i historia" Historielärarstudenter vid Stockholms universitet som har gjort sin andra VFU-period presenterar dilemman de ställts inför i sin historieundervisning.

Seminarium inom "Från novis till professionell historielärare".

”Historielärarutbildning”. Per-Arne Karlsson, docent vid Cehum, inleder med en presentation av en mindre enkät genomförd med historielärarstudenter under deras 4:e termin i utbildningen vid SU. Studenterna har svarat på frågan:”Hur upplever Du helheten mellan ämnes-, pedagogik-, didaktik- och VFU-kurser i utbildningen?”.

Foto: Eva Dalin

Postadress

Stockholms universitet, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, 106 91 Stockholm

Besöksadress

• Personalen inom ämnesdidaktik - samhällsorienternade ämnen: Universitetsvägen 10E, plan 6
  • Personalen inom ämnesdidaktik - estetiska lärprocesser: Svante Arrhenius väg 19, Vita paviljongen
  • Studievägledning och studentexpedition: Universitetsvägen 10E, Hus E, våning 6,  Södra huset

Hitta till oss

I personalkatalogen SUKAT hittar du kontaktuppgifter och besöksadresser till vår personal.

Telefon (växel): 08-16 20 00

T-banestation: Universitetet

Roslagsbanan: Universitetet

Buss: Bussarna 50, 540, 608 samt 670.

Kartor för universitetsområdena