Historiedidaktiskt seminarium vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum) inbjuder till:

"Lektion.se - vilka lektioner är mest populära bland historielärare?"

Hannes Suomela inleder med en presentation av resultat från sitt undersökning kring Lektion.se – Sveriges största lärarsajt med 206 000 medlemmar. På sajten kan lärare ladda ner lektionsförslag och Hannes har undersökt vilka förslag som är populärast bland historielärare! Vilken typ av historielektioner laddas oftast upp av Sveriges lärare? Hur relaterar dessa lektioner till tankarna om ”historiemedvetande” och förmågorna ”att tänka historia”?

samt

"Hur jag försökte lära eleverna att tänka historia"

Historielärarstudenter vid Stockholms universitet som har gjort sin slut-VFU presenterar dilemman de ställts inför i sin historieundervisning.

Skolverkets nya kurs- och ämnesplaner i historia innehåller ”kunskapskrav” (betygskriterier) där eleverna ska bli ”historiemedvetna” och lära sig ”tänka historia”.

Hur gör man som historielärare i klassrummet? Hur får man eleverna att tillägna sig förmågorna? Och vilka är egentligen förmågorna? Vad är det eleven ska vara duktig på för att få ett bra betyg? Vilka redskap kan historieläraren förse eleven med? Vilka situationer funkar i klassrummet?

Vid seminariet ska vi samtala om svårigheter och möjligheter!

Alla intresserade välkomna! OBS postseminarium med ost och vin till självkostnadspris!
Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk:

per-arne.karlsson@cehum.su.se