Historiedidaktiskt seminarium vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum) inbjuder till:

Berättelse eller krönika? Sammanhang i läroböcker?

Tommy Ekman inleder med en presentation av sin undersökning kring hur två historieläroböcker framställer franska revolutionen. Vilken form har texterna –  ”berättelser” eller ”krönikor”? Lyckas författarna skapa sammanhang och mening? Ingår  franska revolutionen i någon större historia? Eller ger texten eleverna en fragmentarisk bild av franska revolutionen? Tommy Ekmans undersökning berör viktiga frågor kring läsförståelse och meningsskapande i historieundervisningen.

samt

”Hur jag försökte lära eleverna att tänka historia”

Historielärarstudenter vid Stockholms universitet som har genomfört en VFU-period i historia presenterar dilemman de ställts inför i sin historieundervisning.

Skolverkets nya kurs- och ämnesplaner i historia innehåller ”kunskapskrav” (betygskriterier) där eleverna ska bli ”historiemedvetna” och lära sig ”tänka historia”.

Hur gör man som historielärare i klassrummet? Hur får man eleverna att tillägna sig förmågorna? Och vilka är egentligen förmågorna? Vad är det eleven ska vara duktig på för att få ett bra betyg? Vilka redskap kan historieläraren förse eleven med? Vilka situationer funkar i klassrummet?

Vid seminariet ska vi samtala om svårigheter och möjligheter!

Alla intresserade välkomna!

Postseminarium med ost och vin till självkostnadspris!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk:

per-arne.karlsson@cehum.su.se