Historiedidaktiskt seminarium vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum) inbjuder till:

”Historiedidaktiska flaskhalsar och dilemman…eller hur jag försökte använda formativ bedömning i historia”

  1. Johan Kåreus inleder med en kort presentation av resultat från sitt självständiga arbete, avancerad nivå: Invandrarungdomars historieanvändning. Johan har intervjuat tre gymnasielever – Davod, Amira och Awa – och samtalat om vilken betydelse ”historia” har för deras identitet och medvetande – både deras ”egen historia” och den de möter i skolundervisningen!
  2. Historielärarstudenter vid Stockholms universitet som har gjort sin andra VFU-period presenterar dilemman de ställts inför i sin historieundervisning.
  • Olika intressanta och problematiska situationer beskrivs och seminariedeltagarna får komma med lösningsförslag!
  • Vi får veta hur det gick i verkligheten!

Behovet att synliggöra de förmågor som utgör ett ämnes kunskapsinnehåll har betonats alltmer inom ämnesdidaktisk forskning under de senaste decennierna. För den som vill lära sig ett ämne är det helt enkelt nödvändigt att få veta ”vad det är man ska kunna” för att ”bli duktig” i ämnet.

Denna läroprocess när man lär sig ett ämne antas inom utbildningspsykologisk forskning äga rum steg för steg i samverkan med den sociala omgivningen. Individen lär sig i dialog genom respons med kamrater och lärare – genom s k formativ bedömning.

Men hur gör vi i praktiken som historielärare? Vilka redskap för formativ bedömning ger vi eleverna? Vilka situationer organiserar vi i klassrummet som underlättar för kamratbedömning?

Vid seminariet ska vi samtala om svårigheter och möjligheter!

Alla intresserade välkomna! Postseminarium med ost och vin till självkostnadspris!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk:

per-arne.karlsson@cehum.su.se