REMAKE. Representation, resurser och meningsskapande.

Medeltiden som kunskapsområde i olika lärmiljö.

Onsdag 18 april 15.00-17.00, sal B315, Frescati, Stockholms universitet

Fil dr Eva Insulander, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet presenterar ett nytt forskningsprojekt.

Alla intresserade välkomna! Postseminarium med ost och vin till självkostnadspris. Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk: per-arne.karlsson@cehum.su.se

Medeltiden på mellanstadiet - att berätta historia i ord och bild

Onsdag 14 mars 15.00-17.00, sal B315, Frescati, Stockholms universitet.

Fil lic Susanne Staf, pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet presenterar sin forskning kring läsning och historia. 2011 skrev hon licentiatavhandlingen Att lära historia i mellanstadiet: Undervisningsresurser och elevtexter i ett medeltidstema vid Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet.

Skolämnet historia bygger på att elever läser, diskuterar och producerar texter om historiska företeelser och personer. Att lära sig historia är i hög grad en fråga om att lära sig hantera dessa texter - ett lärande som grundläggs på mellanstadiet och utgör förutsättningen för senare studieframgång. Susanne Stafs forskningsstudie Att lära historia på mellanstadiet visar hur en klass i årskurs 4 introduceras till historielärande genom de undervisningsresurser som erbjuds i klassrummet.

I presentationen diskuteras villkoren för mellanstadieelevers textproduktion och fortsatta historielärande utifrån analyser av instruktioner, lärobokstext, berättande och elevtexter.

Avhandlingen kan laddas ner i fulltext via Avhandlingar.se.

Förbered dig gärna inför seminariet genom att läsa följande kapitel:
Kapitel 4: Avsnitt 4.3.2, ex 1-5, Avsnitt 4.3.3 + bilaga 2
Kapitel 5: Några exempel på elevtexter med analys t.ex: 5.2.3 Siri, 5.2.4 Magnus, 5.2.8 Alma och 5.2.9 Sixten.

Historiemedvetande i skolan?

Onsdagen 22 februari 15.00-17.00, sal B315, Frescati, Stockholms universitet

Steven Dahl, licentiand vid forskarskolan i historiedidaktik i Malmö/Lund och lärare i historia och samhällskunskap vid gymnasieskolan Rytmus i Stockholm, presenterar sin forskning.

Individens historiemedvetande skapas på många olika arenor. Idag utgör film en av de inflytelserikaste förmedlarna av historia. Stevens forskning fokuserar på relationen mellan skolans uppdrag att kvalificera elevens historiemedvetande och populärkulturell historieförmedling genom film. Utgångspunkten är att gränssättande händelser – s.k. borderline events – aktiverar frågor som rör tillvarons mest grundläggande dimensioner. Sådana existentiella frågor är kopplade till begreppspar som liv-död, vän-fiende, skuld-ansvar och står i nära förbindelse till vårt historiemedvetande. (I min studie möter eleverna folkmordet i Rwanda genom filmen Hotel Rwanda)

Avhandlingens syfte är att belysa vad som händer i mötet mellan en stark filmberättelse (Hotel Rwanda) och mottagaren med fokus på mottagarens meningsskapande processer. En central utgångspunkt i undersökningen är att elevens historiemedvetande påverkar läsningen av filmen, men att historiemedvetandet även påverkas i mötet med filmen. (Historiemedvetande som orsak till en viss läsning och historiemedvetande som verkan, det vill säga att det påverkas av filmen.)

Forskningsfråga: På vilket sätt och under vilka omständigheter kan film vara en resurs för att aktivera och kvalificera elevers historiemedvetande?
Underliggande frågeställningar:
1) Hur konstruerar filmen Hotel Rwanda en förfluten verklighet?
2) Hur ser elevernas meningsskapande ut i mötet med Hotel Rwanda?
3) Vad kan förklara variationer i elevernas meningsskapande?
4) Vems historiemedvetande belönas i skolan? (Preliminär frågeställning)

En preliminär version av avhandlingstexten kommer mailas till anmälda seminariedeltagare ca en vecka innan seminariet.