Forskning och analys med utbildningsvetenskapliga perspektiv på yngre barn, 7,5 hp
Kurs på forskarnivå. Kurskod: UB30059
Kursen ges: Vårterminen på heltid (100 %)
Kursperiod: B
Behörighet: Antagen till utbildning på forskarnivå.
Kursen ger fördjupad kunskap om forsknings- och analysmetoder inom förskoledidaktik och barn- och ungdomsvetenskap med en tyngdpunkt på utbildningsvetenskapliga perspektiv. Inom kursen behandlas ett antal möjliga forsknings- och analysmetoder som förekommer inom utbildningsvetenskaplig forskning avseende de yngre barnen i utbildningssystemet. Kursen behandlar hur forskningsproblem och forskningsdesign relaterar till varandra samt ställer frågor om genomförbarheten av, och villkoren för, olika typer av forskningsdesigner. Kursens innehåll innebär nedslag i några utvalda datainsamlings- och analysmetoder, och ger en ingång till mångfalden av perspektiv på utbildningsvetenskaplig forskning med inriktning på yngre barn. Forskningsetiska perspektiv i relation till forskning om yngre barn är en viktig del av kursen, samt hur forskningsresultat presenteras på ett relevant sätt.
Intresseanmälan
Skicka din ansökan med mejl till forskningshandläggare My Bodell, my.bodell@buv.su.se.
Ange vilken kurs du söker till samt ditt namn, mejladress, vilket forskarutbildningsämne och universitet du är antagen till. Bifoga ett intyg som visar att du är antagen till utbildning på forskarnivå.
Företräde ges till doktorander vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.
Kursanvisningar VT24
Kursplan UB30059 (162 Kb)
Kurslitteraturlista UB30059 (172 Kb)
Kursbeskrivning UB30059 (185 Kb)
Kontakt
Vid frågor kring kursens innehåll och upplägg kontakta kursansvarig lärare:
Mia Heikkilä, mia.heikkila@buv.su.se
Vid administrativa frågor kontakta kursadministratör:
My Bodell, my.bodell@buv.su.se
Senast uppdaterad: 15 januari 2024
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen