Loggskrivande är ett hjälpmedel i konceptet ”skriva för att lära”, som på sikt kan öka självförtroendet i matematik. Syftet kan vara att eleverna ska skriva ner tankar kring sitt lärande och hur de upplever sin situation i matematik. Skrivandet kan hjälpa eleverna att synliggöra matematikinnehållet men ger också möjlighet att gå tillbaka och reflektera. Skrivandet är ett sätt att få ”syn” på sitt arbete. Vid loggskrivande är det viktigt att vara tydlig med vem som ska läsa och om gensvar ska ges. Naturligtvis kan detta variera beroende på formen för skrivandet.

Några av våra exempel är mer fritt skrivande medan andra mer formulärstyrda.


Loggskrivande kring lärande. Några exempel.

Veckoplanering (20 Kb)

Eleverna värderar själva vad de kan (Se ”Exempel 1 och 2 på mattedagbok” samt ”Veckovärdering åk 9”.)


Loggskrivande kring matematikinnehållet. Hur kan detta göras?

Elevbok

Utifrån frågor kring ett arbetsområde (27 Kb)

Loggskrivande vid problemlösning (18 Kb)