Elevbok är tänkt som ett hjälpmedel i konceptet ”skriva för att lära”. Ett tomt häfte eller papper hopsatta i en pärm får utgöra grunden. Syftet är att eleverna ska skriva tankar, ord, begrepp och regler som ska vara en hjälp och struktur för lärandet. Eleverna bestämmer vad som ska skrivas i elevboken, ibland med hjälp av läraren. I projektet har elevbok använts av elever i olika åldrar från skolår 3 till elever i gymnasiet i små och stora grupper.

Tanken är att elevboken ska följa eleven och vara en hjälp för eleverna att synliggöra matematikinnehållet men också att gå tillbaka och reflektera. Elevboken är ett hjälpmedel som på sikt ökar självförtroendet och kunskaperna i matematik.

Hur kan en sida i en elevbok se ut? (Exempel som PDF-filer)

Sida elevbok år 3 (19 Kb)

Sida elevbok år 5 (270 Kb)

Sida elevbok år 7 (63 Kb)

Sida elevbok år 8 (84 Kb)

 

Hur har vi använt elevboken? (Exempel som PDF-filer)

Exempel på användning år 3 (18 Kb)

Exempel på användning år 7 och 8 (21 Kb)

Exempel på användning år 7-9 (19 Kb)

 

Hur har vi upplevt elevboken? (Exempel som PDF-filer)

Lärarreflektioner elevbok (28 Kb)

Elevröster om elevbok år 5 (18 Kb)

Elevröster om elevbok år 7 och 8 (33 Kb)

Elevröster om elevbok år 9 (22 Kb)

Elevröster om elevbok vid prov (18 Kb)