Artificiell intelligens

Eva Svärdemo-Åberg. Foto: IPD

Hur blir AI en resurs i undervisning och lärande?

Öppna Chattbotar på allas läppar och dessutom som oro i många universitetslärares tankar. Har den initiala ängsligheten lagt sig? Hög tid då att fylla på med det högskolepedagogiska perspektivet.

Chattbot. Foto: Iryna Khabliuk/Mostphotos

Hur påverkar AI framtidens undervisning?

Hur kan universitetslärare förhålla sig till AI, artificiell intelligens, i högre utbildning? Går det att vända farhågor kring digitalisering till att hitta nya sätt att undervisa? Det var några av frågorna som diskuterades när Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) arrangerade en högskolepedagogisk temadag om AI och framtidens undervisning i slutet på mars.

Robot som skriver med penna. Illustration: Gerd Altmann, Pixabay

Tre tips för att använda AI i undervisningen

Med fokus på att arbeta med text är här några tips på hur du kan använda artificiell intelligens som till exempel ChatGPT i din undervisning.

Examinationsformer. Foto: STOKKETE, Mostphotos

Alternativa examinationsformer till hemtentan

Funderar du över alternativa examinationsformer till hemtentan? Eller vill du helt enkelt göra examinationen mer till ett lärtillfälle för dina studenter? Ta då en titt på dessa förslag och exempel från SU:s team av examinationsexperter.

Panorama: AI förändrar allt

Gratisverktygen som kan svara på tentafrågor och kanske rentav skriva uppsatser finns ett knapptryck bort: Vad måste universiteten göra idag och hur påverkas vårt jobb imorgon? Panorama-avsnittet är från mars 2023.

Om AI (ChatGPT) i Examinationspodden

I avsnittet om Artificiell Intelligens i Examinationspodden hör ni Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem. Vad kan AI innebära för möjligheter och risker vid bedömning och examination?

AI och framtidens undervisning

Kan vi skapa nya och kreativa läraktiviteter med OpenAI:s ChatGPT? Hur kan vi förhålla oss till ny AI-teknik i samband med examinationer? Hur kan vi vända rädsla och oro för digitalisering till att i stället hitta nya sätt att förbättra lärandet för våra elever? Filmade sessioner från "Teaching and Learning event: AI and the future of education" i mars 2023 — högskolepedagogisk temadag för lärare vid SU och Stockholm trio.

Tips! Två filmer om AI-genererade texter i högre utbildning

Göteborgs universitet bjussar på informativa filmer om AI-tekniken som producerar avancerade texter. Första filmen handlar om AI-tjänsten ChatGPT, vad är det och vad kan den göra? Hur påverkar det oss inom högre utbildning? Den andra filmen handlar om hur lärare kan förhålla sig till den. Hur kan vi hantera nya situationen? Alternativa examinationsformer som salstentor och muntligexamination diskuteras, liksom möjligheterna att jobba med kontext och progression. Flera kreativa förslag på alternativa examinationsformer.

Kontakt

Vad saknar du på denna sida? Mejla oss dina önskemål, tips eller idéer.

Annika Forslund
E-post: annika.forslund@su.se

Vägledning om användning av AI-drivna chattbotar vid utbildning och forskning

För att svara på en del av de frågor som finns om AI-chattbotar och AI-genererad text har SU:s arbetsgrupp om AI-drivna chattbotar tagit fram en vägledning om hur lärare, forskare och olika organ inom universitetet kan förhålla sig till chattbotar. Vägledning om AI-drivna chattbotar

Artificiell intelligens (AI)

AI är en maskins förmåga att visa människoliknande drag som resonerande, inlärning, planering och kreativitet. AI möjliggör för tekniska system att uppfatta sin omgivning, hantera vad de uppfattar och lösa problem, med syfte att uppnå ett specifikt mål. Datorn mottar information (redan förberedd eller insamlad genom sina egna sensorer, till exempel via en kamera), behandlar den och svarar. AI-system är kapabla till att anpassa sitt beteende, till en viss grad, genom att analysera effekterna av tidigare åtgärder, och att arbeta självständigt.

Källa: Europaparlamentet