Ljud och video i undervisningen

Berika din undervisning med ljud och video

Att använda ljud och video som en resurs i undervisningen har blivit allt vanligare inom högre utbildning och upplevs ofta som ett positivt inslag av både lärare och studenter. Två pedagogiska modeller där olika medium spelar en stor roll i undervisningen är Flipped classroom och Blended learning. Enligt modellen Flipped classroom använder läraren bl.a. filmer för att byta plats på lärarens genomgångar och studenternas hemuppgifter för att frigöra tid till interaktivt arbete i klassrummet.

Spela in dina undervisnings-filmer i Videotjänsten

Videotjänsten är ett digitalt verktyg som erbjuds inom universitetet för att verksamheten lättare ska kunna producera videoinspelningar, samt distribuera dessa via till exempel Athena. I videotjänsten finns även möjlighet till enklare redigering samt en funktion för att "bädda in" quizfrågor.

Fördjupa dina kunskaper om ljud- och videoinspelning

Här finns inspiration och tips för dig som har "växt ur" Videotjänsten och vill ta nästa steg inom videoproduktion.  Jonas Collin tipsar om flera olika digitala videoproduktions-verktyg för både PC och Mac.

Tillgänglighetsanpassa din undervisningsfilm

Genom att förse dina undervisningsfilmer med undertexter kan du göra innehållet tillgängligt för studenter som inte hör eller som har nedsatt hörsel. Men undertextning är inte enbart till nytta för personer med hörselnedsättning, den fungerar även som stöd ur ett bredare tillgänglighetsperspektiv.

Professionell kvalité på din videoproduktion ”hemma”

Föreläsning med och av Jonas Collin från CeUL:s högskolepedagogiska temadag 13 maj 2020: Kursdesign för lärande i digital miljö.

Tre sätt att texta dina undervisningsfilmer

Allmänna tips för inspelning av undervisningsfilm

Att producera en undervisningsfilm på egen hand behöver inte vara någon stor utmaning. På medarbetarwebben kan du ta del av flera tips och råd om hur du lyckas med inspelningen av din egen undervisningfilm.

Kontakt ljud- och videoinspelning

Jonas Collin kontakt