I en wiki går det att spåra vilken student som skrivit vad. Versionshantering är användbart för lärare för att läsa olika studenters skrivande. Vem har egentligen skrivit de väsentliga delarna? Det finns ju nackdelar med detta också - studenterna känner sig övervakade.

Athena

Lägg till verktyget “Word” i kursen. Studenterna kan skriva samtidigt i det gemensamma dokumentet och även spara ner det till egen dator. Däremot finns funktionen inte i de grupper (projekt) som studenterna själva kan skapa i Athena.
 

Office 365

Alla studenter har tillgång till Office 365 (vi som lärare har endast tillgång till Office Online) vilket innebär att de kan samarbeta och skriva i samma dokument online. Här finns också MS Teams (en del av Office 365) som är ett ganska intressant samarbetsverktyg med en wiki och möjlighet att starta specifika konversationer om specifika delar av en text. Tyvärr måste Teams klassas som asynkront verktyg vilket gör att närvarokänslan minskar.
 

Overleaf

Om du föredrar att använda LaTeX kan du använda Overleaf som är ett LaTeX/Rich Text redigerings- och publiceringsverktyg. Stockholms universitet betalar för en licens så att du som forskare, medarbetare eller student kan använda detta gratis.

I Overleaf kan du till exempel:

  • Skriva och redigera i Rich Text eller LaTeX direkt i online-verktyget. Det är enkelt att skifta mellan de olika varianterna.
  • Flera personer kan samarbeta direkt i webbgränssnittet genom att dela och redigera materialet med personer som också är godkända användare. Du kan ta bort användare från projektet när du vill.
  • Samtidigt som du skriver och redigerar ditt material till vänster kan du se det färdiga resultatet till höger.
  • Integrerad och enkel publicering gör så att du direkt kan skicka ditt material till en valfri tidskrift eftersom det finns ett integrerat system för submissions till dussintals förlag.

För nya användare av Overleaf finns det en gratis introduktionskurs (på engelska) och även en hjälpvideo (på engelska).