Barn- och ungdomsforskning
Forskningen vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen (BUV) har fokus på yngre barn, barn och unga, och unga vuxna i utbildning och på fritiden.
Vi bedriver barn- och ungdomsforskning med tvär- och mångvetenskapliga ansatser. Vi presenterar vår forskning i fem områden för att visa på den bredd som finns. Områdena har fokus på: Vardagsliv och (barn)kultur; Lek, omsorg och lärande; Plats och rörelse; Livsvillkor och mående samt Utbildning och profession. I de olika områdena finns både forskning i barn- och ungdomsvetenskap och i förskoledidaktik.
Centrum för barnkulturforskning (CBK) är knutet till Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen (BUV). Vid Stockholms universitet pågår forskning om barn och kultur vid ett flertal institutioner. CBK har som en av sina uppgifter att sammanföra forskare och forskning från olika ämnesområden för kunskapsmässigt, teoretiskt och metodologiskt utbyte. Läs mer på CBKs webbsida.
Välkommen att ta del av vår forskning.
![Foto: Gabby Baldrocco, Mostphotos. 32773348-_Gabby_Baldrocco_Mostphotos_kommersiell_licens (webb).jpg](/polopoly_fs/1.608831.1650377761!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_690/image.jpg)
Barns och ungas livsvillkor, hälsa/mående och utsatthet
Här fokuseras på barns och ungas hälsa/mående och utsatthet (våld) via insatser riktade till barn och unga, liksom hur barn och unga skapar mening kring sådana processer i sina vardagsliv och därmed formar sina egna liv och villkor samt sitt eget deltagande och identitetsarbete.
Barns och ungas livsvillkor, hälsa/mående och utsatthet
![Foto: Artush, Mostphotos, Pojke sitter hemma framför en dataskärm](/polopoly_fs/1.605481.1648211379!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_690/image.jpg)
Barns och ungas platser och rörlighet
Här används ingångar från olika utgångspunkter – exempelvis praktiskt, teoretiskt, metodologiskt eller empiriskt – för att studera barns och ungas platser. Det kan vara fysiska platser, digitala platser eller tänkta och fantiserade platser.
Barns och ungas platser och rörlighet
![Barn på klätterställning framför höghus, forskningsprojekt. Foto: Daniella Ekman Ladru. Barn på klätterställning framför höghus_forskningsprojekt_daniella_Ekman_ladru.Bearbetad_bsesuren.jp](/polopoly_fs/1.729822.1713276296!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_690/image.jpg)
Lek, omsorg, utveckling och lärande i förskola, skola och fritidshem
Här ryms utbildning och policyskapande processer med barn och unga som målgrupp, liksom hur barn och unga skapar mening kring sådana processer i sina vardagsliv och därmed formar sina egna liv och villkor samt sitt eget deltagande och identitetsarbete.
Lek, omsorg, utveckling och lärande i förskola, skola och fritidshem
![Foto Wavebreakmedia, Mostphotos. Lärare och elever vid målarstativ. Foto Wavebreakmedia, Mostphotos.](/polopoly_fs/1.605476.1648210953!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_690/image.jpg)
Vardagsliv, kultur och kommunikation i barns och ungas liv
I området studeras barn och unga i skilda kulturella, sociala och rumsliga sammanhang såsom förskola, fritidshem, skola, familj, föreningsliv och andra institutionella sammanhang. Här undersöks barns och ungas värderingar, idévärldar, rättigheter och skyldigheter.
Vardagsliv, kultur och kommunikation i barns och ungas liv
![Foto: Jean Schweitzer, Mostphotos. ett barn har format sina blåfärgade fingrar till en kikare. Foto: Jean Schweitzer, Mostphotos.](/polopoly_fs/1.605471.1648210695!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_690/image.jpg)