Att jobba som ekolog utanför akademin

Nätverket Future Ecologists träffades den 11 april, då två ekologer med lång erfarenhet berättade hur det är att arbeta utanför akademin.

Jonas Rune, miljökonsult

Jonas Rune föreläser för studenterna.
Jonas Rune. Foto: Margareta Ohné.

Jonas Rune har en examen från Biogeolinjen och har dessutom läst naturresurs- och miljöekonomi på SLU. Nu jobbar han som projektledare för miljöprövning på WSP, ett mycket stort internationellt konsultföretag med totalt 67 000 anställda i 40 länder, varav 4 000 i Sverige.

Jonas jobbar framför allt med energiöverföring och tillstånd för nya anläggningar, ett område som kommer att vara stort och kräva mycket personal i många år framöver.

Jonas har varit anställd på WSP i sjutton år och hunnit jobba med mer än 250 olika projekt, så han vet hur svårt det kan vara att jämka ihop motstridiga intressen. När man arbetar med tillståndsprocesser finns aldrig en enda rätt lösning, säger Jonas, allt blir kompromisser. Man måste kunna prata med alla sorters människor och man får använda sina ekologiska kunskaper för att försöka skapa en win-win-situation. Nätverkande och samarbete är nödvändigt, särskilt när man är i början av sin karriär.

Petra Wallberg, departementssekreterare

Petra Wallberg föreläser för studenterna och visar en liten påskkäring som flyger baklänges.
Petra Wallberg. Foto: Margareta Ohné.

Petra Wallberg inleder med att gratulera de tretton studenter som är med på träffen till att de utbildar sig till ekologer - ni har en fantastisk framtid, säger hon. Själv gick hon Biologlinjen och disputerade sen på en avhandling med inriktning mot marinbiologi och ekotoxikologi. Nu jobbar hon på Klimat- och näringslivsdepartementet. Innan dess har hon haft en lång rad arbetsplatser på myndigheter, forskningsråd och konsultföretag.

Att arbeta på myndigheter ger mycket kunskap, säger Petra, och får man en fråga från medborgarna så är det hög prioritet att svara. Som konsult måste man kunna avgöra vad som är viktigt och vad som är mindre relevant. Det gäller att se hela bilden, något som ekologer faktiskt är bra på. För att illustrera hur viktigt det är att ha fantasi och se andras perspektiv plockar hon fram en liten påskkäring – som flyger baklänges…

Någon i publiken frågar hur viktigt det har varit för henne att ha disputerat och får svaret att för vissa jobb var det nödvändigt, för andra inte. Men även i det senare fallet kan det ha bidragit till att hon fått intressantare arbetsuppgifter.

Om inställningen till arbetet och kollegorna

Både Jonas och Petra understryker hur viktigt det är att satsa på något som man tror på. Båda har sagt nej till jobb eller arbetsuppgifter som känts fel. Det är också viktigt att gilla och ha förtroende för sin närmaste chef.

Petra som har haft minst femton arbetsplatser vet vad hon talar om när hon säger att man alltid ska vara vänlig mot folk – man vet ju aldrig vem man kommer att träffa igen.

Jonas återkommer flera gånger till att man ska göra det man verkligen vill men också vara ödmjuk, ställa frågor, lyssna och lära sig. Blir det problem i kommunikationen med andra, bör man se det mer som ett inlärningstillfälle än en konflikt.

Petra framhåller att hon gör det hon gör för att hon tycker om det och för att hon vet att hon gör skillnad. Som Jonas formulerar det: ”Happiness brings success. Success does not bring happiness.”