Ny student

Välkommen till dig som är ny student! Vi hoppas att du kommer att tycka om dina biologistudier hos oss och få stor nytta av dem. Vi är glada att vi får vara del av din studentupplevelse och bidra till dina framtida framgångar.

På den här sidan har vi samlat det viktigaste för att du ska få en smidig start hos oss.

Läs även universitetets checklista för en lyckad start

Om du inte hittar den information du letar efter tveka inte att kontakta oss.

 

Registrering

Du måste vara registrerad på utbildningen för att få delta i undervisningen. Registrering är också ett villkor för att du ska få studiemedel. Det är ditt ansvar att se till att du är registrerad på rätt kurs(er).

Först kontrollerar du om du har något villkor på din antagning, se "Behörig med villkor" på denna sida.

Om du inte har något villkor, kan du registrera dig, men bara inom gällande registreringsperiod (se nedan om du sökt en praktikkurs eller examensarbete). Du som är antagen får information om registreringsperioden i vårt välkomstbrev (OBS! se "Viktiga mejl nedan").

Om du har problem att registrera dig ska du kontakta vår studentexpedition senast sista registreringsdagen!

Om du inte registrerar dig så kan din plats gå till en reserv. Men det är viktigt att du bara registrerar dig på kurser du verkligen planerar att gå, annars tar du plats för någon annan, se Lämna återbud.

Webbregistrera dig här

Om du är behörig med villkor kan du inte registrera dig förrän vi har bedömt om du uppfyllt villkoret. Det framgår i ditt antagningsbesked från Antagning.se om du har villkor.

Om du har villkor ska du kontrollera behörighetskravet under "särkild behörighet" på utbildningens sida i utbildningskatalogen. Så snart du uppfyller alla kraven så skickar du ett meddelande till oss på studentexpeditionen med följande information:

  • Ämnesrad: Villkor
  • Ditt namn
  • Vilken/vilka kurs(er)/program du är antagen till där du nu uppfyller villkoren

Har du frågor kring ditt villkor kan du kontakta studentexpeditionen.

Läs om behörighet

Har du sökt forskarpraktik, praktik eller examensarbete så antas du till kursen först när vi godkänt arbetsplanen respektive forskningsidén.

Jag är antagen, vad gör jag nu

Det betyder att din arbetsplan eller forskningsidé har godkänts. Du måste kontrollera om du har några villkor på din antagning (se "behörig med villkor" på denna sida. När inga villkor kvarstår kan du registrera dig inom registreringsperioden. Du kommer att få ett brev som anger aktuell registreringsperiod strax efter antagningen (Obs! Se "Viktig e-post" på denna sida).

Jag är placerad som reserv, vad ska jag göra

Om du redan har lämnat in din arbetsplan eller forskningsidé och fått denna godkänd kommer du att antas när det andra antagningsbeskedet skickas eller strax efter. Om du inte ännu har skickat in din arbetsplan eller forskningsidé bör du noggrant läsa informationen på kurssidan i onlinekatalogen, för att sedan skicka in den enligt instruktion i det mejl du får från oss i samband med antagningsbeskedet (Obs! Se "Viktig e-post" på denna sida).

Läs om arbetsplaner och forskningsidéer på kursens sida i utbildningskatalogen

Om du har behov av särskilt pedagogiskt stöd kan du ansöka om stöd och anpassningar. Du bör söka så snart som möjligt efter att du blivit antagen för att kunna ta del av bästa möjliga stöd.

Så här ansöker du om stöd

När du har ditt Nais-intyg kontaktar du studievägledaren för ett möte där vi går igenom de anpassningarna. Efter mötet ska du ta kontakt med kursansvariga för de kurser du kommer gå och meddela dem att du blivit beviljad stöd, för att de ska kunna förbereda sig på ett bra sätt.

Om du inte längre vill ha din plats så är det viktigt att du lämnar återbud så att en annan sökande kan få platsen. Genom att lämna återbud kan du också söka kursen igen vid ett senare tillfälle.

Observera att återbud via Antagning.se endast kan göras innan registreringsperioden för kursen öppnar. Efter att kursen öppnat för registrering och upp till tre veckor efter kursstart kan återbud lämnas i Ladok.

Tre veckor efter kursstart räknas det som avbrott, om du inte längre vill gå kursen. Om du har gjort avbrott på en kurs kan du endast registreras på kursen om det finns platser kvar efter reservuppropet.

Lämna återbud på antagning.se

Skjuta upp studiestarten

Om du har särskilda skäl för att inte kunna påbörja utbildningen så kan du söka om att skjuta upp studierna, så kallat anstånd, till nästa gång utbildningen ges, normalt följande år.

Ansöka om anstånd

Om du har fått en reservplats kan du komma in på din önskade utbildning om någon tackar nej till sin plats. Du måste i så fall bekräfta att du vill ha platsen genom att delta på reservuppropet för respektive kurs. I enskilda fall kan du bli erbjuden en plats innan reservuppropet det är därför viktigt att du bevakar din mejl (se "Viktiga mejl" på denna sida). För forskningspraktik, praktik och examensarbeten se relevant rubrik på denna sida.

Läs mer om reservupprop

 

Kursinformation

Kursspecifik information finns på respektive sida i utbildningskatalogen. Där kan du blanda annat hitta schema, kurslitteratur och vem som är kursansvarig.

Till utbildningskatalogen

Viktig information skickas ibland med e-post till den adress som står i Ladok och Antagning.se. Du bör därför se till att den andress som finns i Ladok och på Antagning.se är en e-postadress som du aktivt använder.

Vi rekommenderar också att du vitlistar info.big@su.se i ditt e-postverktyg så att mejlen inte hamnar i spamkorgen. Men kolla gärna spamkorgen också, för säkerhetsskull.

Ladok

Antagning.se

 

De flesta av våra kurser använder lärplattformen Athena för att kommunicera om kursen. För att komma åt kursens sida i Athena måste ditt studentkonto vara aktiverat och du måste vara registrerad på kursen.

Läs mer om universitetets digitala verktyg och tjänster

Våra kurser har normalt en hög andel schemabunden undervisning, på många kurser förväntas du vara på campus måndag till fredag, större delen av dagen.

Eftersom studietakten är hög kan även enstaka frånvaro göra att det blir svårare att följa återstående undervisning. Det är kursansvarig som från fall till fall avgör om frånvaro kan accepteras eller inte, samt beslutar om eventuell ersättningsuppgift.

Om du tvingas missa obligatoriska moment på grund av sjukdom eller andra skäl ska du snarast kontakta kursledaren.

Om du blir sjuk

Längre frånvaro

Om du inte längre kan följa undervisningen på kursen, exempelvis på grund av en längre sjukskrivning, kan det bli aktuellt att göra ett uppehåll.

Avbryta studier och studieuppehåll

I flera av våra kurser ingår fältstudier. Det kan vara kortare exkursioner i närområdet, eller längre fältvistelser på någon av våra fältstationer. Det framgår under Kursupplägg på kursens sida i utbildningskatalogen om det ingår fältstudier. Vid fältvistelser bekostar du själv maten men vi står för boendet och i vissa fall resor till och från fältstationen.

Det är av yttersta vikt att du följer regler och anvisningar vid vistelse i laborationslokalerna. Är du osäker så fråga. Student som inte följer anvisningar och därmed orsakar materiell skada eller personskada kan bli skadeståndsskyldig och avvisas från lokalen. Olämpligt eller störande uppträdande kan leda till disciplinåtgärder.

Det är inte tillåtet att äta eller dricka i laboratorierna. Du kan behöva identifiera dig för att få delta i laboratorieundervisningen. Det kan finnas säkerhetsmässiga och/eller sanitära skäl till att viss typ av klädsel eller utsmyckningar inte kan bäras. I samband med laboratorieundervisning ska du byta om till labrock som kvitteras ut från BIG, enligt anvisningar från kursansvarig, och ska vid behov användas under hela studietiden.

 

Hitta till oss

Vår institution ligger i campus Frescati, mitt i nationalstadsparken. Du hittar oss i Arrheniuslaboratoriet i norra delen av campus. Här kan du träffa våra studievägledare, administratörer och studierektorer.

Vägbeskrivning till institutionen

Kontaktuppgifter till studentexpeditionen

Hitta på campus

Salarna är numrerade efter vilket hus och vilken våning salen ligger. Sal E306 ligger alltså i E-huset på plan 3, vilket är ingångsplanet.

Notera att det finns hus A-F även i de blå husen i södra delen på campus. Biologiundervisningen sker dock med få undantag i Arrheniuslaboratoriets hus (se karta).

Undervisningssalar (1654 Kb)

Tentasalar

Grundkurser kan skriva tentor i Södra husen, exempelvis i Brunnsvikssalen, Laduvikssalen eller Ugglevikssalen. Annars håller vi normalt till i våra undervisningssalar (ovan).

Karta över tentasalar (kommer snart)

Läs mer om tentor under Examination

Ytterdörrarna till biologihusen i Arrheniuslaboratoriet är vanligtvis öppna mellan 8.00 och 18.00 på vardagar. Utanför dessa tider förväntas du som student normalt inte uppehålla dig i universitetets lokaler.

Som student vid BIG kan du nyttja något av de förvaringsskåp som finns i hus D plan 3 och mellan hus E och F på plan 2. Du skaffar själv hänglås som passar och anmäler sedan vilket skåp du har tagit genom att skanna QR-koden och fylla i relevant formulär (se anslag i korridoren). Låsta och oanmälda skåp töms varje sommar och eventuellt kvarlämnat innehåll slängs efter tre månader.

Det finns tre uppehållsutrymmen med möjlighet att värma medhavd mat:

  • Albatrossen, i utrymmet mellan hus E och F på plan 4
  • P-huset på plan 2
  • BÄR-rummet på plan 2 mellan hus E och F

Vid Albatrossen och i P-huset finns även automater där du kan köpa kaffe och snacks.

Se även lunchställen på campus

 

Kontakt

Om du har frågor inför dina studier som inte besvaras här eller på respektive kurs/programsida så är du välkommen att höra av dig.

Enklast når du oss på info.big@su.se

Hitta fler kontaktuppgifter

På denna sida