BIG har besökt universitetet i Rom

Två medarbetare från BIG har besökt Sapienza Università di Roma, ett universitet som ingår i Civis-samarbetet och därmed är intressant för både studenter och personal från SU.

Erasmus+ ger många möjligheter

Sapienza är italienska och betyder vishet. Så heter också det stora universitetet i Rom. Med sina drygt 120 000 studenter är Sapienza Europas största universitet, ja faktiskt ett av de största universiteten i världen.

Sapienza ingår i Civis, ett samarbete mellan elva europeiska universitet där också SU är med. Samarbetet innebär bland annat studentutbyten, så våra studenter är välkomna att läsa kurser vid Sapienza inom ramen för programmet Erasmus+. Även våra lärare och vår administrativa personal kan utnyttja Erasmus+ för resor och samverkan med kollegorna på Sapienza.

Några som nyligen utnyttjat den möjligheten är Alexandra Balogh och Renée Malmgren som besökte Sapienza under några dagar i april. Alexandra är studievägledare på BIG och Renée är internationell samordnare på BIG och fakulteten. Tillsammans med kontakter på Sapienza utformade de en ansökan och ett program för besöket. Syftet var i första hand att stärka samarbetet genom de personliga mötena. Men man kan förstås också ge intresserade studenter mycket bättre information om universitetet när man har sett det med egna ögon.

Renée Malmgren utanför porten till en universitetsbyggnad.
Renée Malmgren vid Naturvetenskapliga fakultetens administrativa kontor. Foto: Alexandra Balogh.

Ett givande besök

Sapienza grundades redan 1303 och man brukar säga att i Europa är det bara universitetet i Bologna som är äldre. Men byggnaderna på Sapienzas huvudcampus är faktiskt från 1930-talet. Det är centralt beläget, nära stationen Termini, och mycket stort. Varje byggnad har en egen reception med personal som hälsar besökaren välkommen med ett klassiskt klingande Salve!

Under besöket var Alexandra och Renée med på lektioner, de besökte herbariet och de träffade forskare i olika naturvetenskapliga ämnen. De fick också vara med om en muntlig tentamen, något som är ovanligt hos oss men inte på Sapienza. Förhöret var dessutom offentligt, ungefär som en disputation. För studenterna ger det bra träning i att kommunicera kunskaper muntligt, men för lärarna är det väldigt tidskrävande eftersom man avsätter minst en halvtimme per student.

Information till studenterna om utbyten

Francesco Serrano är utbytessamordnare i naturvetenskap vid Sapienza och han är ensam ansvarig för administrationen av alla utbyten i dessa ämnen. Men han kan ju omöjligt hinna med att informera alla de 8 000 naturvetarstudenterna om vilka möjligheter till utbytesstudier som finns. Det blir i stället lärarnas uppgift, liksom att göra akademiska bedömningar av studierna. Några studievägledare finns över huvud taget inte vid Sapienza.

Renée och Alexandra höll själva ett välbesökt föredrag för de italienska studenterna. De pratade om Sverige, om Stockholm och naturligtvis om studier i naturvetenskap vid SU. Föredraget var mycket uppskattat och ledde till många frågor, förhoppningsvis också till några inresande studenter nästa år.

Att vara utbytesstudent på Sapienza

De flesta kurser på Sapienza ges på italienska, men allt fler kurser på engelska utvecklas nu, särskilt på masternivå. Det går också att göra forskningspraktik och då kan man oftast klara sig bra med enbart engelska.

Sapienza har hela elva fakulteter, så när det gäller breddningsstudier finns det hur mycket
som helst att välja på. Många passar på att läsa italienska. Andra väljer historia eller arkitektur, något som kan berika och fördjupa upplevelsen av Rom.

Universitetet har också mycket att erbjuda på fritiden:18 museer, tre orkestrar, två körer, två sportanläggningar och en botanisk trädgård. Och om man tröttnar på Rom kan man följa med på någon av de resor som ordnas särskilt för utbytesstudenter, så att de ska få se andra delar av Italien. Sapienza tar väl hand om sina utbytesstudenter!

Alexandra Balogh promenerar i en museisal med kopior av antika skulpturer.
Humanistiska fakultetens museum med sin samling av reproduktioner av antika skulpturer. Samlingen används i undervisningen och studenterna kan även sitta och plugga bland skulpturerna. Foto: Renée Malmgren.