Full fart på SACO-mässan

Drygt 21 000 besökare kom till årets studentmässa i Kista, där BIG medverkade med två studievägledare och fyra studenter.

Två kvinnor iklädda blått står i en monter vi en mässhall
Alexandra Balogh och My Lönn på SACO:s studentmässa. Foto: Ingrid Eronn.

Det var faktiskt svårt att ta sig fram i trängseln, säger Alexandra Balogh, studievägledare på BIG. Tillsammans med kollegan My Lönn tillbringade hon två dagar i slutet av november på SACO:s studentmässa i Kista och det var full aktivitet hela dagarna.

Vad är SACO-mässan?

Syftet med SACO:s studentmässa är att ge gymnasiets avgångselever information och inspiration inför valet av eftergymnasial utbildning. Den första studentmässan ordnades 1989 och sen dess har det varit en mässa i Stockholmsområdet varje år, utom under pandemin då den blev digital. Förra året var den fysiska mässan tillbaka och blev lika välbesökt som i år.

Förutom studentmässan i Stockholm ordnar SACO sen länge också en fysisk mässa i Malmö. Dessutom kompletteras mässorna på plats numera av digitala mässor och events.

Gymnasieskolorna bjuds in genom sina studie- och yrkesvägledare som bokar och samordnar elevernas besök. SACO uppger att det brukar vara minst en tredjedel av landets avgångselever som besöker någon av mässorna och man peppar skolorna så mycket man kan för att de ska jobba med både förberedelser och uppföljning av mässbesöken.

Merparten av utställarna är svenska lärosäten men några utländska lärosäten brukar också delta. Dessutom medverkar några stora arbetsgivare med egen utbildning, till exempel Polisen och Försvarsmakten.

Årets mässa i Kista

På årets mässa i Kista hade Stockholms universitet som vanligt en stor monter där en avdelning var vikt för naturvetarna. Fakultetens studievägledare och kommunikatörer fanns på plats liksom ett antal SU-studenter. Besökarna kom huvudsakligen från Stockholmsområdet men en och annan busslast med mer långväga besökare syntes också, säger Alexandra.

BIG representerades alltså av två studievägledare och fyra biologistudenter. Tillsammans försökte de hinna med att svara på besökarnas alla frågor om studier och yrkesval. Studenterna var minst lika upptagna som studievägledarna och bidrog med att från egna erfarenheter berätta hur det är att plugga på BIG.

Alexandra säger att hon tyckte eleverna fokuserade mer på ”vad man kan bli” än på själva biologin. Men de som var nyfikna på ämnet kunde titta i en lupp och se hur blomflugor och fjärilar ser ut i hög förstoring.

Lockar mässan nya studenter?

Vilken betydelse har studentmässorna för rekryteringen av nya studenter till vårt universitet och till biologiutbildningen? Det finns väl egentligen inget säkert svar på den frågan, men de utvärderingar som SACO gör efter varje mässa visar i alla fall att besökarna är mycket positiva och att mässorna ökar elevernas intresse för fortsatt utbildning.

Tre kvinnor står i en mässhall under en stor skylt för Naturvetenskap vid Stockholms universitet
Alxandra Balogh flankerad av de två studenterna Arezo Shamsgovara t v och Eleine Gomez Sundberg t h. Foto: Jeehong Lee.