Hur gick terminsstarten?

Bra, i alla fall för BIG:s del: nybörjarplatserna på kandidatprogrammen fylldes, många inresande utbytesstudenter har kommit hit och undervisningen är tillbaka på campus.

Kandidat- och masterprogrammen

När höstterminens kurser startade den 29 augusti var alla platser fyllda: 48 på kandidatprogrammet i biologi, 12 på marinbiologiprogrammet och 16 på programmet i molekylärbiologi. Sedan dess har det som vanligt varit enstaka avhopp, men det finns goda möjligheter att senare fylla på med studenter från fristående kurs.

Biologistudenterna måste i början av utbildningen välja om de ska följa programmets studiegång 1 eller 2. Studiegång 1 omfattar 30 hp kemi och kurser i cell- och molekylärbiologi samt fysiologi som bygger på kemi. Studiegång 2 har ingen obligatorisk kemi och därmed bygger inte heller kurserna i cell- och molekylärbiologi och fysiologi på tidigare studier i kemi. Hösten 2021 var det bara en fjärdedel av studenterna som valde studiegång 2 men i år är det nästan hälften.

På masterprogrammen vid BIG är det totalt 81 registrerade studenter, vilket är ungefär som det varit de senaste två åren. Hur studenterna fördelar sig på olika program varierar mellan åren men det går inte att se några tydliga tendenser till att vissa områden ökar eller minskar. Som vanligt är Masterprogrammet i social-ekologisk resiliens för hållbar utveckling det populäraste programmet med arton registrerade studenter.

Internationella studenter

BIG har i år hela 38 internationella utbytesstudenter. BIG:s internationella samordnare Renée Malmgren säger att finns ett stort intresse att åka utomlands igen, nu när allt har öppnat och situationen har ”normaliserats”. Hösten 2020 hade vi bara 17 inresande utbytesstudenter och förra hösten utlystes inga utbyten alls.

Precis hälften av årets utbytesstudenter, nitton personer, har kommit hit genom universitetets centrala avtal eller genom Civis (förkortningen Civis står för European Civic University Alliance som är ett samarbete mellan tio europeiska universitet där Stockholms universitet ingår). Tretton personer har kommit genom fakultetens eller BIG:s egna avtal. Slutligen har BIG tagit emot sex personer som kommer via andra institutioners utbytesavtal. De allra flesta av utbytesstudenterna kommer från europeiska universitet men två kommer från Singapore och två från Australien.

Ny kurs om hållbar utveckling

En ny kurs denna höst är Vetenskap om hållbar utveckling I 15 hp. Förkunskapskravet är 60 hp i ett naturvetenskapligt ämne, alternativt 45 hp inom kandidatprogrammet Företagsekonomi, etik och hållbarhet. Enligt kursplanen presenterar kursen ”hur biosfären både påverkas av mänskliga aktiviteter och är en förutsättning för dessa. Kursen introducerar också Earth system science, olika perspektiv på hållbar utveckling, och vad dessa betyder för företag och företagande”. Kunskaperna kan fördjupas genom den efterföljande kursen Vetenskap om hållbar utveckling II, också på 15 hp.

Den nya kursen har lockat drygt 80 studenter. Lisen Schultz på Stockholm Resilience Centre är kursansvarig och säger att ”det känns väldigt roligt och lärorikt att få förmedla den kunskap vi byggt upp på SRC till studenter i både företagsekonomi och naturvetenskap. Lärarteamet har arbetat intensivt för att förbereda kursen och det har varit full aktivitet i både föreläsningar och seminariegrupper”.

Undervisningen åter på campus, med några undantag

Tre av BIG:s orienteringskurser ges detta läsår helt på distans: Hundens evolution, genetik och beteende, Insekternas värld samt Smittsamma sjukdomars biologi, samtliga på 7,5 hp. Den första kursen har startat med 65 registrerade studenter, ungefär som tidigare år.

I övrigt ges all undervisning nu på campus, efter tre terminer präglade av pandemin. I viss utsträckning erbjuds dock hybridundervisning, dvs undervisningen ges samtidigt på campus och på Zoom, så att studenter som är sjuka kan följa undervisningen digitalt (enligt BIG:s policy är det dock inget som studenterna kan kräva, utan något som varje lärare beslutar om).

Betongbyggnad med glassdörrar.
Biologihuset i Frescati. Foto: Margareta Ohné.