Hur gick terminsstarten?

Jämfört med hösten 2022: lika många nybörjare på kandidatprogrammen men något fler på masternivå, färre inresande utbytesstudenter men fler utresande.

The entrance to Stockholm university campus, including a lawn, building in the background and a sign
Campus Frescati. Foto: Margareta Ohné.

Kandidatprogrammen

Liksom förra läsåret blev platserna på BIG:s tre kandidatprogram i stort sett fyllda (det är 48 platser på biologiprogrammet, 12 i marinbiologi och 15 i molekylärbiologi).

Kandidatprogrammet i biologi är numera uppdelat i två studiegångar. Studiegång 1 omfattar 30 hp kemi och kurser i cell- och molekylärbiologi och fysiologi som bygger på kemi. Studiegång 2 har ingen obligatorisk kemi och därmed bygger inte heller kurserna i cell- och molekylärbiologi och fysiologi på tidigare studier i kemi.

I år utgjorde de två studiegångarna för första gången skilda sökalternativ (de senaste åren har studenterna i stället fått välja studiegång i början av utbildningen). Ändå var det en hel del studenter som nu ville byta studiegång när de väl börjat och det hela slutade med att av de 46 studenter som nu (i oktober) är registrerade på biologiprogrammet har 21 valt studiegång biologi med kemi och 25 har valt studiegång biologi.

Masterprogrammen

Vad gäller masterprogrammen blev det en ökning av antalet registrerade studenter med ca 10 % jämfört med förra året. Totalt har 85 studenter registrerats som nybörjare på BIG:s masterprogram i höst, varav 16 betalstudenter.

Masterprogrammen inleddes som vanligt med en introduktionsvecka, som i år hade ett par nya inslag. I samarbete med studenternas idrottsförening SSIF ordnades brännbollsspel och en annan dag promenerade ett gäng studenter runt Brunnsviken under Jessica Slove Davidsons ledning.

Utbytesstudenter

Antalet inkommande utbytesstudenter har sjunkit jämfört med förra året. Hösten 2022 hade vi 39 utbytesstudenter på BIG men i år är de bara 23. Nästan alla kommer från andra europeiska länder. Genom BIG:s egna avtal kommer studenter från England, Nederländerna, Schweiz och Tyskland och genom CIVIS-samarbetet kommer studenter från Belgien, Frankrike, Spanien och Tyskland. Dessutom har en student från Australien kommit hit genom ett centralt avtal.

Glädjande nog har vi fler utresande studenter än hösten 2022, då vi bara hade en enda student utomlands (i Rom). Denna termin har vi sju utresande utbytesstudenter och de befinner sig i Italien (Rom), Norge (Tromsö), Spanien (Barcelona och Madrid), Singapore samt USA (Illinois och Vermont). Dessutom gör två studenter praktik utomlands, en i Portugal och en i Spanien (Teneriffa).