Hur gick vårterminsstarten?

Snögubbe i vinterlandskap med träd i bakgrunden.
Foto: Margareta Ohné.

Vårterminen 2024 startade den 15 januari med snö, is och vinterkyla. För BIG:s del blev det inga dramatiska förändringar av antalet registrerade studenter jämfört med vårterminen 2023. På grundkurserna blev det något färre studenter (109 i år mot 126 för ett år sen). Å andra sidan blev det fler studenter på påbyggnadskurserna (32 mot 22) och på masterkurserna (207 mot 179).

På orienteringskurserna, som går på kvällstid, blev det i år färre registrerade studenter än förra våren (159 mot 189). Det är kursen Insekternas värld som fått en rejäl minskning (53 studenter i år mot 96 förra året), kanske beroende på att den för första gången går på Campus och inte på distans. De övriga tre orienteringskurserna ökade något jämfört med förra våren.

Vad gäller internationella utbytesstudenter har vi denna termin 36 inresande studenter. De kommer till BIG på många olika vägar: 12 genom BIG:s egna bilaterala avtal, 6 genom fakultetsavtal, 6 genom centrala utomeuropeiska avtal, 8 genom CIVIS och 4 genom bilaterala avtal från andra institutioner inom fakulteten.

De utresande studenterna är betydligt färre. Endast 4 studenter reser ut denna termin: 1 genom Nordlys, 2 genom CIVIS och 1 genom Erasmus+ praktik.

Som jämförelse hade vi förra våren 38 inresande och 4 utresande utbytesstudenter, alltså nästan som i år.

Observera att i ovanstående siffermaterial ingår inte Biologer i samhället, praktikkurser eller examensarbeten.