Lucy Ojong ny studieadministratör på BIG

Lucy Ojong är från höstterminsstarten ny studieadminstratör på BIG:s studentexpedition.

Porträttbild på Kvinna i glasögon och långt hår framför grönmålad vägg.
Lucy Ojong. Foto: Margareta Ohné.

Lucy Ojong började jobba på BIG den 4 september och vikarierar för Aleksandra Sommertune som kommer att vara tjänstledig ett helt år framåt.

Lucy kommer närmast från Karolinska institutet där hon också arbetade som studieadministratör. Samtidigt var hon VFU-samordnare, det vill säga ordnade praktikplatser för medicinstudenter, något som innebar mycket kontakter med studenterna och med sjukhus och vårdcentraler.

Att börja jobba på BIG känns nu som att komma hem, säger Lucy, och då syftar hon på ämnesområdet. Hon har alltid varit nyfiken på naturvetenskap och tog en kandidatexamen i biologi i Kamerun där hon är född och uppvuxen. Utbildningen kompletterades sedan med en masterexamen i molekylärbiologi på Södertörns högskola.

Med jobbet på BIG tycker Lucy att hon har landat rätt, för hon gillar både biologi och administration. Det är roligt att hålla reda på saker, att planera och att hitta lösningar. Kanske kan hon till och med påverka studenternas situation ibland?

På fritiden tycker Lucy om att dansa, promenera i skogen och resa. För döttrarnas skull tränar hon också upp simförmågan.