Masterprogrammet i biologi färdiggranskat

Hur säkerställer man att studenterna på masterprogrammet i biologi får tillräcklig ämnesbredd? Det är den kritiska frågan i universitetets granskning av utbildningen.

Utdraget pilotprojekt

Universitetets interna system för granskning av utbildningskvalitet sjösattes höstterminen 2019. Men innan dess beslöts att några utvalda utbildningar skulle provgranskas. Områdesnämnderna (ON) fick föreslå vilka utbildningar som skulle vara med i pilotprojektet och vår ON valde bland annat ut huvudområdet biologi på avancerad nivå.

Det intressanta med just denna utbildning är att den enda obligatoriska kursen för examen är examensarbete om 30–60 hp. I övrigt krävs bara 30 hp biologi på avancerad nivå där studenterna kan välja mellan ett stort antal valbara kurser. Detta gäller oavsett om man följt masterprogrammet i biologi eller läst kurserna på annat sätt. Syftet med den flexibla uppläggningen är att ge studenterna en möjlighet att skräddarsy sin egen utbildning, något som de verkligen uppskattar. Frågan är om man ändå kan säkerställa att samtliga examensmål uppnås?

Nej det kan man inte, tyckte den granskningsgrupp som utsetts av ON och bestod av ledamöter i fakultetens grundutbildningsberedning (GB). Framför allt ansåg gruppen att det var svårt att säkerställa både bredd och progression. Man ansåg därför att en fördjupad granskning av utbildningen skulle göras och det blev också ON:s beslut i januari 2019.

Fördjupad granskning

Det dröjde dock länge innan den fördjupade granskningen kom i gång och till största delen får man skylla förseningen på pandemin, då all sådan verksamhet sattes på paus. Man inväntade dessutom instruktioner från universitetsledningen om hur en fördjupad granskning skulle genomföras.

Så småningom bestämdes i alla fall att den fördjupade granskningen skulle göras av tre externa sakkunniga och att deras uppgift skulle vara att granska fem slumpvis utvalda examensarbeten i huvudområdet biologi. De sakkunniga var klara med sitt arbete våren 2022 och deras synpunkter kan kort sammanfattas som att de granskade examensarbetena håller hög kvalitet.

ON:s beslut

De senaste månaderna har en ny grupp GB-ledamöter utarbetat ett förslag till beslut om åtgärder. De har naturligtvis beaktat både de tidigare rapporterna och de sakkunnigas synpunkter. De har också tagit del av en kartläggning av vilka kurser som samtliga de elva studenter som utexaminerades under 2021-2022 tagit med i examen. Gruppen noterar att det är fullt möjligt att ta ut examen i huvudområdet biologi där både kurser och examensarbete bara behandlar ”ett ganska smalt område inom biologin”.

Gruppens slutsats var att utbildningens uppläggning inte säkerställer att studenterna uppnår examensmålet ”visa brett kunnande inom huvudområdet”. Däremot bedömer man att målet om progression uppnås. Det hela utmynnade i ett förslag om åtgärder och den 30 mars beslöt ON enligt detta förslag.

ON:s beslut innebär en nödvändig åtgärd och två rekommenderade. Den nödvändiga åtgärden är att BIG ser över utbildningen så att examensmålet om bredd inom huvudområdet uppnås. De två rekommenderade åtgärderna är dels att BIG ska se över utbildningen så att examensmålet ”visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap” tydligare täcks, dels att se över om examenskraven för magister- respektive masterexamen i biologi borde differentieras.

Vad händer nu?

Jessica Slove Davidson, studierektor på BIG, säger att det snart kommer att tillsättas en arbetsgrupp på BIG med anledning av ON:s beslut. Ett förslag som redan framförts för att säkerställa bredd inom huvudområdet, är att dela in de valbara kurserna i två eller flera grupper och för examen kräva minst en kurs från varje grupp. Men Jessica framhåller att det inte är så självklart vad som menas med vare sig ”bredd” eller ”huvudområde”.

Senast den 31 mars 2024 ska BIG lämna en åtgärdsredovisning, så institutionen har nu ett år på sig att diskutera dessa principiellt intressanta frågor.

Vit och orange fjäril sitter på en växt med många små gula blommor.
Vad är biologi? Aurorafjäril på sommargyllen. Foto: Margareta Ohné.