My Lönn ny studievägledare på BIG

My Lönn är från höstterminsstarten ny studievägledare för kandidatstudenterna på BIG.

Porträtt av kvinna i vit blus som sitter vid ett skrivbord.
My Lönn. Foto: Rumi Engman.

My Lönn är ny studievägledare på BIG sen den 23 augusti. Hon är anställd på heltid och kommer att arbeta med kandidatutbildningen, tillsammans med Alexandra Balogh.

My har lång erfarenhet av studievägledning. Hon kommer närmast från KTH där hon i tolv år jobbat som studievägledare för programmen Teknisk kemi och Bioteknik.

Det nya arbetet på SU innebär både likheter och förändringar jämfört arbetet på KTH. En del av kurserna är ganska lika och studenternas problem är ofta desamma. Men studentpopulationen är litet annorlunda på BIG: här finns både programstudenter och fristående kursare och det är större bredd vad gäller studenternas ålder och bakgrund.

Dessutom innebär arbetet som studievägledare på universitetet mer administration. På KTH är mycket centralstyrt, på gott och ont, medan universitetet har lagt mer ansvar på institutionsnivå, exempelvis när det gäller att bedöma studenters behörighet.

Efter fyra veckor på den nya arbetsplatsen säger My att det är högt i tak och ett härligt campus. Hon trivs jättebra på institutionen och med sina varierande arbetsuppgifter. ”Här kommer jag inte att få tråkigt!”, säger My.

Fritiden ägnar My helst åt familjen men hon tränar också och gillar skogspromenader och resor.