Nätverksmöte om biologiutbildningen

Som ett tidigt vårtecken brukar biologerna i landet samlas till ett möte i februari eller mars. I år ägde mötet rum i Linköping den 9 februari.

Tiotal personer som sitter och diskuterar i en undervisningssal.
Diskussioner i Linköping. Från vänster Fredrik Johansson (Lund), Lina Roth (Linköping), Jep Agrell (Lund), Jordi Altimiras (Linköping), Eva Mattsson (Linköping), Ulla Carlsson-Granér (Umeå), Caroline Blomquist (Umeå), Ann-Christin Lindås (Stockholm) och Mikael Thollesson (Uppsala). Foto: Birgitta Åkerman.

Det var det så kallade lilla nätverket som träffades i år. Det består av de sex stora universiteten, dvs Umeå, Uppsala, Stockholm, Linköping, Göteborg och Lund. Drygt tjugo personer deltog i mötet. Från BIG i Stockholm kom Anki Östlund Farrants, Ann-Christin Lindås, Birgitta Åkerman, Jessica Slove Davidson och Niklas Janz.

För värdskapet stod Jordi Altimiras och Lina Roth som just har tagit över som huvudstudierektor respektive biträdande studierektor för biologiutbildningen i Linköping. De efterträder Agneta Johansson som varit studierektor i hela 23 år. IBG i Uppsala har också ny ledning genom att zooekologen Richard Svanbäck blev ny prefekt vid årsskiftet efter Henning Blom.

Mötet inleddes som vanligt med korta presentationer av vad som hänt sen sist. Resten av mötet ägnades åt diverse diskussioner varefter dagen avslutades med gemensam middag innan alla åkte hem till sitt.

Litet nytt från olika orter

När utbildningsvolymen jämfördes mellan olika orter visade det sig att Uppsala är störst i landet med hela 630 helårsstudenter. I Stockholm ligger vi inte långt efter, vi har närmare 600 helårsstudenter. Lund utmärker sig i stället genom att ha störst andel masterutbildning. Där går två tredjedelar av studenterna på masterutbildningen; i Stockholm är det inte mer än en tredjedel.
För göteborgarna blir det ett spännande år: alla biologer ska flytta till gemensamma lokaler i en ny byggnad som döpts till Natrium. Där ska man även samsas med kemister, geovetare, miljövetare m fl så det är ett jätteprojekt för nästan två miljarder. Natrium byggs på den södra delen av Medicinareberget så naturvetarna får också nära till den medicinska utbildningen och forskningen vid Sahlgrenska akademin. Biologerna är dock bekymrade över att de får färre undervisningslokaler i nybygget.

Linköping har startat ett nytt kandidatprogram i djurpsykologi med 24 platser. Det har samma förkunskapskrav som biologiprogrammet och ger examen inom samma huvudområde. På webben beskrivs programmet som unikt i Norden med sin kombination av biologi och humanpsykologi. Studenterna läser bland annat etologi, psykologi, antrozoologi, evolution, fysiologi och beteendeanalys samt kurser i vetenskaplig metodik, entreprenörskap, kommunikation och hållbarhet.

Diskussionsämnen och lästips

Några frågor som diskuterades på mötet var

• samarbete med biologilärare (angående ämnesinnehåll, forskningsinformation mm),
  • simuleringslaborationer (inte för att ersätta riktiga laborationer men som förberedelser för dessa och ökad säkerhet på labb),
  • muntlig examination (prövat på några kurser i Linköping, där man fann det viktigt att ha en bedömningsmall),
  • hur man kan förebygga att ChatGPT används för att fuska och hur det påverkar utformningen av vår examination.

Dessutom diskuterades de svårigheter som lärare kan uppleva i mötet med studenter med funktionsvarianter. Petra Korall, växtsystematiker i Uppsala, har skrivit en tänkvärd skrift om detta: ”Att undervisa tillgängligt med fokus på studenter med neuropsykiatriska funktionsvarianter”. Skriften ger många kloka råd. Den som har frågor eller synpunkter får gärna kontakta Petra.

Ladda ned skriften om funktionsvarianter

Nästa möte

Nästa vår är det dags för det stora nätverket att träffas. Det utgörs av landets samtliga lärosäten med biologiutbildning och de är hela fjorton stycken. Mötet kommer att hållas i Umeå den 14-15 mars 2024.