Nu är fakultetens granskning av orienteringskurserna klar

En nödvändig åtgärd, en rekommendation och ett tips – det blev resultatet när BIG:s orienteringskurser granskades.

Rader av växter i vinterdvala under tunnt snötäcke. Växterna är skyltade.
Trädgårdens biologi är en av BIG:s granskade kurser. Foto: Margareta Ohné.

Granskningsprocessen

Under våren 2023 startade fakulteten en kvalitetsgranskning av samtliga orienteringskurser och den har nu avslutats. Syftet med granskningen är att närmare undersöka hur orienteringskurserna används och hur man undervisar och examinerar på dem. På så sätt hoppas man kunna fånga upp både goda exempel och eventuella problem.

Inom fakulteten finns åtta institutioner som erbjuder orienteringskurser och i våras skrev de var sin utbildningsrapport enligt en särskild mall. Utbildningsrapporterna granskades sedan av en grupp bestående av en student och fyra representanter för institutionerna, bl a Björn Birgersson. Granskningen gjordes så att ingen ledamot i gruppen granskade rapporten från sin egen institution.

Granskningsgruppen skrev i sin tur en rapport som diskuterades i fakultetens grundutbildningsberedning (GB). Det hela resulterade i förslag till såväl rekommenderade som nödvändiga åtgärder vilka fastställdes av Områdesnämnden (ON) den 30 november.

BIG:s orienteringskurser

För BIG:s del omfattade granskningen sex orienteringskurser: Fåglars systematik, ekologi och beteende, Hundens evolution, genetik och beteende, Insekternas värld, Smittsamma sjukdomars biologi, Trädgårdens biologi samt Världens eko. Alla dessa kurser omfattar 7,5 hp och ges på kvartsfart på kvällstid.

I BIG:s utbildningsrapport konstaterades att kursdeltagarna är en brokig blandning av unga människor som är nyfikna på ämnet och akademiska studier i allmänhet, intresserade pensionärer samt yrkesverksamma inom främst skola eller vård. Distanskurser lockar flest sökande men genomströmningen är högre på kurser som ges på campus. Undervisningen är till största delen traditionella föreläsningar men examinationsformerna varierar mycket mellan de olika kurserna.

Vad är egentligen en orienteringskurs?

Granskningsgruppen sammanfattar sin rapport med bedömningen att orienteringskurser fyller flera viktiga funktioner som de övriga kurserna inom fakulteten inte gör: de når den intresserade allmänheten och de används för breddning av våra vanliga studenter och för vidareutbildning av yrkesverksamma. Men man säger också att det behövs en tydligare definition av begreppet orienteringskurs. Efter diskussioner i GB formulerades följande definition, som nu fastställts av ON:

”En orienteringskurs är en kurs vars huvudsakliga syfte är att med ett vetenskapligt
förhållningssätt sprida kunskaper inom ett avgränsat ämnesområde till en bred
allmänhet, inkluderande befintliga studenter och yrkesverksamma från olika discipliner.
Orienteringskurser bör ha grundläggande behörighet och en stark forskningsanknytning, antingen till forskningen vid institutionen, forskningsmetoder eller på annat sätt till forskningsfronten, samt ha lärare som är disputerade.”

Övriga generella synpunkter från granskningsgruppen

En synpunkt som gäller alla de granskade institutionerna är att det är tveksamt om kursernas omfattning i poäng verkligen motsvarar heltidsstudier (för en kurs på 7,5 hp innebär heltidsstudier totalt ca 200 timmar).

Alla institutioner som ger orienteringskurser har nu fått som nödvändig åtgärd att säkerställa att kurserna läggs upp så att studenternas förväntade arbetsinsats motsvarar heltidsstudier. Om man finner att så inte är fallet för en viss kurs, kan man antingen lägga in fler kursmoment eller minska kursens omfattning i poäng, till exempel från 7,5 hp till 5 hp.

En annan generell kommentar från granskningsgruppen gäller examinationen. Många orienteringskurser har examinerats genom hemtentor, en problematisk examinationsform med tanke på den snabba utvecklingen av AI-chatbottar. Berörda institutioner rekommenderas nu att se över examinationsformerna så att de är ändamålsenliga och rättssäkra.

Vad innebär granskningen för BIG?

För BIG:s del har alltså granskningen resulterat i en nödvändig åtgärd, densamma som för övriga institutioner: att för varje kurs se till att undervisningens omfattning motsvarar kursens poängtal. Dessutom rekommenderas BIG att se över examinationen på de kurser som brukar använda hemtentor.

Granskningsgruppen har dessutom i sin rapport rekommenderat BIG att överväga att ge en bredare översiktskurs. Det är dock inte en formell rekommendation, bara ett ”tips”. BIG har faktiskt erbjudit en sådan orienteringskurs tidigare men det var länge sedan. Den hette helt enkelt ”Biologi”, motsvarade tio veckor och började ges 1973.

Efter ett tiotal år lades den ner och ersattes av kurser som både var kortare och mer avgränsade ämnesmässigt och så har det varit sedan dess. Kanske dags att tänka om? Men kan en sådan ämnesövergripande kurs läggas upp så att den stämmer med den nya definitionen av en orienteringskurs?

Institutionerna ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits senast den 30 juni 2025.