Nu granskas orienteringskurserna

BIG:s orienteringskurser handlar om så skilda saker som insekterna värld, trädgårdens biologi och olika perspektiv på hållbar utveckling. Nu granskas kursernas kvalitet.

Ekoxe på en träbjälke.
Ekoxe. Orienteringskursen Insekternas värld lockar många sökande. Foto: Margareta Ohné.

Orienteringskurser är kurser som enbart kräver grundläggande behörighet och vars främsta syfte är att sprida kunskap till allmänheten. Vår fakultet har ett stort utbud av sådana kurser men i de senaste årens kvalitetsgranskningar av huvudområden har orienteringskurserna liksom ”kommit bort”; fokus har i stället legat på kurser som ingår i kandidat- och masterprogrammen.

Men nu ska det bli ändring på det! Områdesnämnden (ON) beslöt nämligen i december 2022 att genomföra en särskild granskning av orienteringskurserna. Syftet med granskningen är att undersöka hur orienteringskurser används och hur man undervisar och examinerar på dem. Därigenom hoppas man kunna fånga upp både goda exempel och eventuella problem.

Förenklad granskning

Arbetsgången innebär som vanligt att institutionerna lämnar in utbildningsrapporter som sen skärskådas av en granskningsgrupp. Den avger i sin tur en rapport, varefter ON fattar beslut om eventuella åtgärder. Granskningen av orienteringskurser är dock förenklad jämfört med  granskningarna av huvudområden genom att det blir en enda granskningsgrupp som bedömer samtliga fakultetens orienteringskurser. Mallen för utbildningsrapporterna är också förenklad; den omfattar bara rubrikerna Förutsättningar, Forskningsanknytning, Genomförande och examination, Uppföljnings- och utvecklingsarbete samt Huvudsakliga styrkor och förbättringsområden.

I slutet av april lämnade BIG in sin utbildningsrapport. Den har utarbetats av Björn Birgersson och här följer en kort sammanfattning av rapporten.

BIG:s orienteringskurser

De senaste tre läsåren har BIG erbjudit sex orienteringskurser: Fåglars systematik, ekologi och beteende, Hundens evolution, genetik och beteende, Insekternas värld, Smittsamma sjukdomars biologi, Trädgårdens biologi samt Världens eko. Alla kurserna omfattar 7,5 hp och ges på kvartsfart på kvällstid. Kursutbudet bygger på en grundlig utredning, som gjordes för några år sedan. Den kom fram till att BIG:s orienteringskurser bör fokusera på smala men för allmänheten populära områden samtidigt som innehållet ska vara starkt forskningsanknutet. I dagsläget finns ingen anledning att förändra detta kursutbud.

Förutsättningar: vilka är studenterna?

Söktrycket till de sex kurserna varierar, både från kurs till kurs och från år till år, men i stort sett är det tillfredsställande. Det som påverkar antalet sökande mest är om en kurs ges på distans eller på campus; distanskurser lockar många fler sökande. Inte oväntat är dock genomströmningen högre på campuskurser. Under de tre senaste läsåren har söktrycket varit högst till insektskursen.

Kursdeltagarna är en brokig blandning. Där går unga människor som vill pröva på om biologistudier är något för dem, men också studenter som redan läser biologi men vill bredda eller fördjupa sina kunskaper. För yrkesverksamma inom skolan eller vården kan orienteringskurser utgöra relevant fortbildning, medan till exempel pensionärer kan följa kurserna av enbart lust och intresse.

Undervisning och examination

Undervisningen på BIG:s orienteringskurser är till största delen traditionella föreläsningar, kompletterade med diskussioner och seminarier. I fågelkursen ingår dessutom en helg på fältstationen Tovetorp. Så gott som alla lärare är aktiva forskare inom respektive kurs ämnesområde. På några kurser medverkar också experter från myndigheter eller branschorganisationer som gästföreläsare.

Examinationsformerna varierar mycket mellan olika kurser, från skriftlig salstenta till uppsatser och muntliga presentationer.

Styrkor och förbättringsområden

I utbildningsrapporten anges den starka forskningsanknytningen som den främsta styrkan och det gäller alla de sex kurserna. Något som kan förbättras är informationen till presumtiva studenter; särskilt campuskurserna skulle vinna på ett högre söktryck.

Något som behöver diskuteras mer är hur kurserna examineras. Att det idag är stora variationer mellan kurserna i detta avseende gör ju att det finns en god grund för utbyte av erfarenheter. Mot bakgrund av den snabba utvecklingen av AI-chatbottar behöver examinationsformerna också ses över så att de är såväl ändamålsenliga som rättssäkra.

Vad händer nu?

För närvarande granskas institutionernas utbildningsrapporter av ON:s granskningsgrupp. Den förväntas lämna ett förslag till beslut om åtgärder före sommaren. Förslaget kommer sedan att diskuteras i Grundutbildningsberedningen i augusti och ON förväntas besluta om åtgärder i början av september.