Nu har studenterna firats!

De två examensmiddagarna blev en festlig avslutning på läsåret.

Långbord med många deltagare i festlig tillställning.
BIG:s middag på Fakultetsklubben. Foto: Birgitta Åkerman

Fakultetens middag för masterstudenter

Naturvetenskapliga fakulteten har haft som tradition sedan 2012 att i slutet av vårterminen bjuda in alla masterstudenter som påbörjat sitt examensarbete till en gemensam middag. I år gick evenemanget av stapeln den 26 maj och hela 320 studenter var inbjudna. Nästan hälften av dem deltog i middagen och en stor andel var internationella studenter. Dessutom deltog nio representanter för fakultetens institutioner, en av dem var Jessica Slove Davidson från BIG.

Liksom förra året var det Restaurang Proviant på Campus Albano som stod för förplägnaden, en vegetarisk buffé. Kårsdraget stod för den musikaliska underhållningen och Grundutbildningsberedningens ordförande Joakim Edsjö höll tal. Han sa bland annat att han inte alls trodde att framväxten av AI skulle försvåra studenternas möjligheter att få jobb efter examen. På tal om AI blev det så småningom allsång till ChatGPT-genererade texter.

Masterstudenterna firas inte bara vid fakultetens middag utan också vid en ceremoni med diplomutdelning som är gemensam för hela universitetet. Men detta sker inte förrän efter examen och då har de internationella studenterna ofta redan rest hem. Det var ett av skälen till att fakulteten började med ett eget firande medan studenterna fortfarande är kvar i Stockholm.

BIG:s middag för kandidatstudenter

En vecka senare, den 2 juni, var det dags för BIG:s egen examensmiddag där man i stället firar kandidatstudenterna. Alla de femtio studenter som gått kursen Självständigt arbete i biologi, marinbiologi eller molekylärbiologi under läsåret bjöds in och av dem kunde 21 komma till kalaset. Dessutom deltog fyra tioårsalumner, fem lärare som undervisat på kandidatkurserna samt två representanter för BIG, Birgitta Åkerman och Björn Birgersson. Som vanligt serverades buffé på Fakultetsklubben och som vanligt underhöll trubaduren Torbjörn (Tobbe) Ljunglöf med sina egna biologvisor vilket var mycket uppskattat.

En annan uppskattad tradition på BIG:s examensmiddag är att de inbjudna studenterna får en biolognål eller en molekylärbiolognål, beroende på studiernas inriktning. I år delades nålarna ut av Björn och i samband med det fick studenterna berätta vad de planerar att göra efter examen. Endast tre av de 21 studenterna tänker söka jobb direkt efter kandidatexamen. Av de resterande 18 planerar en att bli lärare, en tänker kombinera biologi med datavetenskap från KTH och alla de andra ska läsa vidare på masternivå, de flesta på BIG.

De fyra tioårsalumnerna, som började läsa för tio år sedan, fick i stället berätta vad de gör just nu, efter examen. Två av dem är doktorander (på DEEP respektive Zootis), en är patologikonsult och en jobbar på KI:s virusenhet. Alla fyra var nöjda med sina nuvarande jobb och såg positivt på framtiden.

Långbord med många deltagare i festlig tillställning.
BIG:s middag på Fakultetsklubben. Foto: Birgitta Åkerman.