Nya undervisningslokaler i D-huset

Genom ombyggnader i BIG:s lokaler i D-huset skapas både en ny föreläsningssal och ett nytt seminarierum.

Ett rum som renoveras. Spackel på väggarna och byggnadsställningar.
Ombyggnad pågår i D-huset. Foto: Margareta Ohné.

Nu har byggnadsarbetare dragit in i BIG:s lokaler igen. Den här gången byggs det om på plan 3 i D-huset. Norr om BIG:s lunchrum har det legat en rad med smårum - labb, kontor och förråd - som på senare år inte utnyttjats optimalt. Nu är har väggar slagits bort, lokalerna är urblåsta och den nya användningen börjar anas.

Två nya salar

Först och främst blir det en efterlängtad stor föreläsningssal med minst 36 sittplatser. Som syns på bilden har den gradänger (avsatser) och kommer att möbleras med lösa bord och stolar, vilket ger en flexibel undervisningsmiljö.

Alldeles i närheten har ett nytt stort seminarierum skapats genom att väggen mellan ett kontor och ett mindre seminarierum har tagits bort.

Anki Östlund, prefekt för BIG, är nöjd med att ombyggnadsarbetet har gått så snabbt, mycket tack vare ett gott och konstruktivt samarbete med Akademiska hus. Hon räknar med att lokalerna kommer att kunna tas i bruk under vårterminen, men det tar ju tid att få hem både möbler och all teknisk utrustning, så det blir inte klart till terminsstarten.

Ökat lokalbehov

En som också ser fram emot en förstärkning på lokalsidan är Rumi Engman som sköter all lokalbokning på BIG. Det är ett stort tryck på alla typer av undervisningslokaler, säger hon, föreläsningssalar, seminarierum och kurslabb. Något som har ökat trycket på senare tid är att SRC efter sin flytt från Kräftriket till Albano inte har några egna undervisningslokaler längre utan behöver utnyttja BIG:s lokaler. Det innebär att flera nya – och stora – studentgrupper har tillkommit.

Även tentamenslokaler är en bristvara. Därför är det så välkommet med nya lokaler som kan möbleras flexibelt: nära mellan studenterna vid föreläsningar men glest mellan dem vid tentor.