Nytt nätverk för ekologer

“Future ecologists” – det är arbetsnamnet på BIG:s nya nätverk i ekologi för alumner, studenter och lärare.

En landskapsbild med en gammal vindkvarn till väntser och ett vindkraftverk till höger.
Gammal och ny vindkraft. Foto: Margareta Ohné.

Varför har nätverket bildats?

Syftet med nätverket är att skapa en mötesplats för masterstudenter, lärare och alumner. Genom regelbundna träffar ska studenter och lärare få tillfälle att diskutera utbildningens innehåll med alumner. Studenterna ska också få en bättre förberedelse för livet efter examen.

Satsningen är ett resultat av diskussionerna vid pedagogiska rådets lärarträff i juni. Den hade temat ”Hur hjälper vi våra studenter att lyckas med sina framtida karriärer?". Ett förslag som kom fram var just bildandet av nätverk, gärna ett för varje masterprogram.

Man beslöt att som ett pilotprojekt börja med masterprogrammet Ekologi och biodiversitet. Det är alltså det programmets studenter och lärare som ingår i det nya nätverket, liksom alumner med arbeten som är relevanta för ekologer. BIG:s studievägledare ingår också.

Under förutsättning att det finns intresse hos lärare och studenter kommer BIG att starta nätverk även för de andra masterutbildningarna.

Alumner berättar och ger goda råd

Den 26 september hade ekologinätverket sitt första möte. Inbjudan hade gått ut till alla som går den första kursen inom masterprogrammet och till flera av de berörda lärarna, men det var inte så många som kunde komma denna gång. Inbjudan hade också gått ut till åtta alumner; dessa var antingen konsulter eller anställda på olika myndigheter eller organisationer. Två av dem kunde delta i mötet, de andra sex hade förhinder, men alla var mycket positiva till initiativet. Dessutom var två av BIG:s studievägledare med på mötet.

De två alumner som deltog i mötet var Maria Bergström på Naturskyddsföreningen, verksamhetsledare för Storstockholms naturguider, och Inger Näslund på WWF, senior rådgivare inom området Hav & fiske. Under mötet berättade de om sina karriärer och gav en del råd till studenterna, bland annat följande:

• våga satsa på det som du brinner för,
  • läs statistik även om du inte tycker att det inte är så kul, du behöver detta verktyg,
  • förringa inte din kompetens, du klarar mer än du tror,
  • tänk på att allmänheten och politikerna inte förstår vad vi säger!

Nästa möte

Tanken är att nätverket ska träffas en eller två gånger per termin med förutbestämda teman. Nästa möte bestämdes till måndagen den 20 november kl. 16:30 – ca 18. Inbjudan kommer att skickas ut till berörda studenter, lärare och alumner, men om någon annan är intresserad av att delta, så är det bara att kontakta Birgitta Åkerman som är ansvarig för alumn- och samverkansfrågor på BIG.