Stick och brinn – en färgstark utställning

I samarbete med BIG har ett hundratal elever i Sturebyskolan fått ställa ut sina arbeten om giftiga kryp.

Johanna Gard är bildlärare på Sturebyskolan i Enskede och projektet ”Stick och brinn” var hennes idé. Tanken var att varje elev i åk 9 skulle presentera ett farligt djur i ord och bild. Inte stora rovdjur som äter upp andra djur och inte djur som sprider sjukdomar, utan djur som är ”coola, läskiga och giftiga små kryp”. Kort sagt, djur som ”sticks och bränns”.

Enligt instruktionerna skulle varje redovisning bestå av ett pappersark i A3-format med en vetenskaplig teckning på ett kryp, en faktatext om krypet och ett foto eller något annat som visar krypets naturliga miljö.

Mer än hundra elevarbeten

Det var inget litet projekt eftersom det är nästan 120 elever i åk 9 på Sturebyskolan. Men när Johanna fick se resultatet blev hon så imponerad av vad eleverna åstadkommit så hon tog kontakt med BIG och undrade om vi hade några lediga väggar för en utställning. BIG, som alltid månar om samverkan med skolorna i Stockholmsområdet, nappade på idén och eleverna fick sätta upp sina arbeten utanför Vivi Täckholmssalen.

En vägg med färgglada teckningar som täcker en stor del av ytan.
En del av utställningen. Foto: Margareta Ohné.

Utställningen invigdes på eftermiddagen den 28 november och då hade drygt 110 färgglada och faktaspäckade arbeten kommit upp på väggarna. ”Vernissagen” blev välbesökt eftersom skolan hade ställt in all undervisning för niorna den eftermiddagen, så att alla kunde åka ut till universitetet och titta på varandras arbeten. Förutom den stora och myllrande elevgruppen fanns också några lärare från skolan och en och annan biolog från universitetet.

Bland de många giftiga kryp som eleverna presenterat fanns förstås välkända djur som pilgiftsgrodor, skorpioner och den omtalade Svarta änkan. Att det också finns giftiga fjärilar och myror kunde man läsa om i flera arbeten. Och de många bilderna på blåringad bläckfisk bidrog verkligen till utställningens färgprakt.

Utställningen satt bara uppe i ett par veckor men förhoppningsvis gav den bestående intryck. Vi hoppas att eleverna är stolta över att ha fått visa upp sina arbeten och att kontakten med universitetet var positiv. Kanske även några blivande lärare har råkat se utställningen och fått litet inspiration till sin framtida undervisning.

Radioprogrammet Naturmorgon i P1 hade ett inslag om utställningen den 7 januari (kan höras på Naturmorgons webbplats).

Flertal teckningar av ryggradslösa djur.
Några av elevernas arbeten. Foto: Margareta Ohné.