Studiebesök på AstraZeneca

Det är brist på mikrobiologer! Detta och mycket annat fick en grupp masterstudenter veta under ett studiebesök på AstraZeneca.

Gruppbild av femton personer i blå overall och hårskydd i fabrikslokal
Studenter på studiebesök på AstraZeneca. Foto: Martina Schultz.

Förr i världen var en apotekare också ”pillertrillare”, det vill säga han formade själv sina piller med händerna. Numera görs tabletter och kapslar industriellt med hjälp av avancerade maskiner med hög kapacitet. Det fick en grupp studenter från BIG se med egna ögon vid ett studiebesök på AstraZeneca i början av november.

Det hela började med att alumnen Martina Schultz kontaktade Birgitta Åkerman och frågade om BIG hade några studenter som kunde vara intresserade av ett studiebesök på AstraZeneca. Ja, det trodde Birgitta och fick snabbt ihop en grupp med fjorton studenter, de flesta från masterprogrammen i mikrobiologi och molekylära livsvetenskaper.

Besök i tablettfabriken

Den 10 november reste Birgitta och studenterna ner till Södertälje för att besöka AstraZenecas fabrik i Gärtuna, på östra sidan av Södertälje kanal. Där välkomnades de av Martina, som nu är chef för Site Support och säkerhet, hälsa och miljö i tablettfabriken. Martina har också en bakgrund inom kvalitetssäkring och gav oss en inblick i detta. Hennes kollega Marcus Norlinder som är processingenjör berättade om sitt dagliga arbete. Efter fika med smörgås gav Martina och Marcus en presentation av AstraZeneca i allmänhet och Gärtunafabriken i synnerhet. Den är faktiskt en av världens största anläggningar för tillverkning av läkemedel – här produceras 13 miljarder tabletter per år!

När alla hade satt på sig lånade overaller, skor och hårskydd vidtog en rundvandring i fabriken. Där fick de se olika steg i produktionen av ett hjärtläkemedel, en beta-blockerare som bland annat sänker blodtrycket. Marcus gav besökarna en god inblick i hur komplicerad processen är: små sandkorn ska beklädas både med den verksamma substansen och med något som reglerar hur substansen tas upp. Slutligen tillförs ett yttre hölje så att tabletten ska vara enkel att svälja. Martina berättade att olika länder har olika krav och önskemål.

En tänkbar arbetsplats?

Som chef på AstraZeneca hade Martina förstås en baktanke med att locka dit studenter på studiebesök: det behövs fler medarbetare i fabriken. Framför allt är det brist på välutbildade mikrobiologer och det är masterexamen som gäller. Martina tog själv en magisterexamen i biologi 2006 och har jobbat på AstraZeneca i många år. Hon framhöll att företaget erbjuder goda karriärmöjligheter; har man väl börjat där finns många tänkbara karriärvägar.

Några av studenterna tillfrågades i efterhand om vad de fick ut av studiebesöket och de var mycket positiva. Att se hur tillverkningen av tabletter går till var intressant, tyckte Aparna Adarsh: ”It is such a complex process which requires a lot of verification and auditing in every step. I was delighted when they explained everything to us in a detailed manner.”

Besökarna fick också ett gott intryck av företaget: ”Astra Zeneca verkar mycket roligt att arbeta på och de ger möjlighet att utvecklas och t ex byta arbetsroll inom företaget.” skriver Marie Brenning. Marie tillfogar att hon ”skulle uppskatta fler studiebesök liknande detta för att få knyta kontakt med blivande arbetsplatser/arbetsgivare. Min utbildning (Molekylärbiolog) är väldigt teoretisk och innehåller inte så mycket praktik så alla chanser till kontakt med arbetslivet välkomnas!"