Vårens examensfirande

Den 17 maj var det dags för BIG:s årliga examensfirande. Alla studenter som under det gångna läsåret avslutat sin grundutbildning bjöds in till en festmiddag på Fakultetsklubben.

Det är en lång tradition: ända sedan 1991 har BIG firat studenterna. I år inbjöds alla som gjort självständigt arbete i biologi, marinbiologi eller molekylärbiologi under höstterminen 2023 eller vårterminen 2024. Dessutom inbjöds motsvarande tioårsalumner, dvs de som påbörjade sina programstudier på BIG hösten 2014 och därefter tagit ut examen.

En student fotograferar sina kurskamrater i en grönskande trädgård.
Fotografering vid minglet i Fakultetsklubbens trädgård. Foto: Birgitta Åkerman.

Om Fakultetsklubben

Firandet ägde som vanligt rum på Fakultetsklubben Manne Siegbahn i Frescati. Det är verkligen ett hus med historia! Manne Siegbahn var fysiker och fick nobelpriset 1924 för sina upptäckter inom röntgenspektroskopin. Tolv år senare fick han en professur i experimentell fysik vid SU och det grundades ett forskningsinstitut som bar hans namn, Manne Siegbahn-institutet. Siegbahn fick en egen privatbostad i anslutning till institutet och alltsammans bekostades av Kungliga Vetenskapsakademin.

Senare bytte institutet namn till Manne Siegbahn-laboratoriet och blev en del av Fysikums verksamhet med forskning inom acceleratorfysik. Men med tiden fick lokalerna en helt annan användning. Acceleratorhallen som hyste en cyklotronanläggning är numera konsthall och Siegbahns professorsbostad har omvandlats till Fakultetsklubben, en trivsam restaurang för universitetets anställda.

En festlig kväll

Fredagskvällen den 17 maj var varm och vacker och kunde därför inledas utomhus med välkomstdrink och mingel i Fakultetsklubbens trädgård. Det var gott om folk: förutom några medarbetare från BIG och några lärare deltog fem alumner och hela 37 studenter, glädjande många. Av dem var 11 molekylärbiologer och 26 biologer eller marinbiologer.

Ca 25 personer äter middag vid tre långbord.
Middag på Fakultetsklubben. Foto: Birgitta Åkerman.

Efter minglet blev det middag, en generös buffé med kött, fisk och vegetariskt, något för alla smaker. Middagen följdes av sedvanlig ”parad” då varje student fick en nål och en applåd. Nålarna delades ut av BIG:s prefekt Anki Östlund Farrants. Studenterna fick sedan berätta om vad de gör för närvarande eller om sina framtidsplaner. Några jobbar eller söker jobb, men de allra flesta (25 av 37) planerar att fortsätta med en masterutbildning. Tyvärr var det bara en person som tänker bli lärare.

Två glada kvinnor, den ena student och den andra lärare och prefekt för BIG.
Studenten Sofie Nyberg gratuleras av prefekten Anki Östlund Farrants. Foto: Birgitta Åkerman.

De fem alumnerna fick också berätta om vad de gör och de hade förstås mer att berätta eftersom de började sin biologiutbildning redan hösten 2014. Alla fem har under denna tid jobbat utanför akademin och en av dem gör det fortfarande (på Vattenfall). De andra fyra har för tillfället återvänt till akademin, en för att läsa en kompletterande utbildning och tre för att doktorera.

Till kvällens glans bidrog också två uppskattade tal av professorerna Barbara Cannon och Mattias Mannervik. Även Alexandra Balogh och Birgitta Åkerman från BIG höll tal till studenterna.

Masterstudenterna firas av fakulteten

Högtrycket och det vackra försommarvädret låg kvar över Stockholm den 30 maj, när det var dags för Naturvetenskapliga fakultetens traditionella firande av masterstudenterna. Sedan 2012 inbjuds alla fakultetens masterstudenter som har påbörjat sitt examensarbete till en middag och på senare år har evenemanget hållits på restaurang Proviant Albano.

Det blev lyckad tillställning, rapporterar Renée Malmgren, fakultetens och BIG:s internationella samordnare. Solen sken på terrassen där 130 glada deltagare (119 studenter och 11 anställda) började firandet med ett glas cava.

Inne på restaurangen välkomnade Niklas Janz alla studenterna och gratulerade dem. Sedan lyssnade man på Kårsdraget - härlig musik i högt tempo och med stor humor. Man njöt av den vegetariska buffén och sjöng ”Hell and Gore” under ledning av Ingrid Eronn från meteorologen. Alla berördes också av Miriam Hutrics tal om vilken bedrift det är att ta en masterexamen och vikten av att vi är snälla mot varandra.