Vad innebär Civis för BIG?

Akronymen Civis står för European Civic University Alliance, ett samarbete mellan europeiska universitet som startade i oktober 2019. Det var åtta universitet som bildade alliansen, bland dem var Stockholms universitet. Nu har alliansen vuxit och omfattar elva universitet med totalt nästan 600 000 studenter och anställda. De universitet som ingår i alliansen räknas upp i slutet av denna artikel.

Syftet med Civis är att ”underlätta samarbeten över nationella gränser och att öka mobiliteten hos studenter, lärare och övrig personal”. Samarbetet ska också ”bidra till att stärka samhörigheten i Europa, öka kunskap och förståelse för olika kulturer och språk, liksom att främja europeiska universitets attraktions- och konkurrenskraft”.

Alliansen stöds finansiellt av EU-programmet Erasmus+ men innebär också kostnader för de medverkande universiteten (två av Civis-universiteten ligger i länder som inte är med i EU och de universiteten får själva stå för resurserna).

Civis-möte på BIG

Vad innebär Civis i praktiken och för den enskilda institutionen? Det ville BIG ta reda på och bjöd in Stefan Nordlund till ett möte. Stefan, som är professor i biokemi, har länge varit engagerad i Civis och bland annat representerat SU i styrkommittén. BIG:s möte hölls i mitten av november och alla i personalen lyssnade intresserat när Stefan berättade om vad som händer i Civis och vad han hoppas att det ska leda till i framtiden.

En man och en kvinna sitter bredvid varandra och lyssnar till någon utanför bild.
Stefan Nordlund och Renée Malmgren, BIG. Foto: Margareta Ohné.

Studentutbyte

En aspekt av samarbetet som BIG redan har märkt av är studentutbytet. Denna hösttermin har vi sjutton Civis-studenter på våra kurser. Den största gruppen kommer från Madrid och den näst största gruppen från Aix-Marseille. Men vi har också några inkommande studenter från Tübingen och Bucharest. Många av dem som började HT22 har förlängt sina studier till VT23. Tyvärr har vi ännu inte skickat ut några studenter inom Civis-samarbetet.

Studentutbytet inom Civis skiljer sig egentligen inte från utbytet inom andra centrala avtal. Det unika med Civis handlar i stället om möjligheten att ge gemensamma utbildningar och det är något som fortfarande är under utveckling.

Nya gemensamma utbildningar

Kravet för att man ska få stöd från Erasmus+ för att utveckla nya utbildningar är att minst tre Civis-universitet bildar ett ”strategiskt partnerskap” och samarbetar. Utvecklingsarbetet bedrivs i något man kallar ”hubbar” där man försöker skapa ”utmaningsbaserade” utbildningar med tvärvetenskapliga teman och global relevans. Det finns nu fem hubbar och de har följande teman: Klimat, miljö och energi, Samhälle, kulturer och kulturarv, Hälsa, Städer, territorier och mobilitet samt Digitala och teknologiska omvandlingar.

SU satsar på Hub 1

Stockholms universitet anser att hubbarnas arbete är den viktigaste delen av Civis och tog tidigt ansvar för Hub 1, ett ansvar som nu delas med Glasgow University. Hub 1 var också den hub som etablerades först och där har utvecklingsarbetet kommit längst. Ordförande för Hub 1 är professor Alasdair Skelton på Institutionen för geologiska vetenskaper och under hans ledning utvecklas nu ett nytt masterprogram inom området Klimat, miljö och energi. Partnerskapskravet klarar man med råge, eftersom man planerar att alla de elva universiteten ska medverka i det nya programmet. Det är inte avsett enbart för naturvetare utan vänder sig till en bredare krets. Programmet är tänkt att lanseras 2024 och ska inledas med en MOOC, det vill säga en öppen nätbaserad kurs, som redan är färdig. Nu pågår arbete med att utveckla efterföljande kurser.

Stefan betonar att det återstår mycket arbete vad gäller administration och studentmobilitet. Utbildningen måste kvalitetssäkras och många olika regelhinder på nationell nivå måste övervinnas. Samtidigt framhåller Stefan att samarbetet inom Civis i bästa fall kan skapa utbildningar av högre kvalitet eller med speciella kombinationer som ett enskilt universitet inte kan erbjuda. Ett sådant Civis-program kan därmed ge studenten en helt unik kompetens.

Andra möjligheter i Civis

Civis ger också möjligheter till många andra former av samarbeten, såsom lärarmobilitet (undervisningsuppdrag) och personalfortbildning (jobbskuggning), utveckling av undervisningsformer, förbättrade språkfärdigheter och forskningssamarbeten. Civis har vidare som mål att utveckla samarbete med andra universitet, framför allt i Medelhavsområdet och i Afrika.

Vad ska vi göra på BIG?

Och så till den viktigaste frågan för BIG:s personal: vad innebär Civis för oss? Vad kan vi göra på institutionen? Informera studenterna om vad Civis erbjuder, svarar Stefan. Och tänka igenom vad som kan tillgodoräknas i den svenska utbildningen.

- - - - - - -

Följande universitet är med i Civis, förutom Stockholms universitet: Aix-Marseille Université (Frankrike), National and Kapodistrian University of Athens (Grekland), University of Bucharest (Rumänien), Université libre de Bruxelles (Belgien), Universidad Autonoma de Madrid (Spanien), Sapienza Università di Roma (Italien), Eberhard Karls Universität Tübingen (Tyskland), University of Glasgow (Storbritannien), Paris Lodron Universität Salzburg (Österrike) samt Université de Lausanne (Schweiz).