Examinator för examensarbete på avancerad nivå

Din roll som examinator är att ansvara för att examinationen sker rättssäkert och i enlighet med kursplanen. Det är du som sätter betyget efter samråd med en bedömningsgrupp och hörande av handledaren. Eftersom betygsbeslut inte kan överklagas eller överprövas har du som examinator stor makt och ett stort ansvar vid betygsättning. Det är BIGs prefekt som utser examinatorer, efter hörande med prefekt på forskningsinstitutionerna.

Som examinator måste du vara anställd som lärare vid Stockholms universitet. Examinator och handledare får inte vara samma person för ett och samma examensarbete (se även Bedömargruppen). Som examinator för examensarbeten måste du ha goda kunskaper inom ämnesområdet men du måste även ha kunskap om vad det innebär att fatta beslut som innebär myndighetsutövning.

Se lista utsedda examinatorer för examensarbeten avancerad nivå

Examinatorn sätter betyg på kursen efter samråd med en bedömargrupp. I bedömargruppen ska ingå minst en lärare som varken har rollen som examinator eller som handledare. Som examinator ansvarar du för att utse vilka som ska ingå i bedömargruppen. Viktigast är att läraren är sakkunnig i uppsatsens ämne. Även doktorander kan vid behov ingå i bedömargruppen. Om handledaren inte ingår i bedömargruppen ska handledaren höras. Handledare ska ge sitt utlåtande om hur processen fungerat och hur studenten har arbetat under hela examensarbetet.

 

Projektplanen

Projektplanen examineras genom både muntlig och skriftlig redovisning och ska bedömas enligt skalan U/G (ej godkänd eller godkänd). Den muntliga redovisningen finns det ingen gemensam form för, vilket innebär att du som examinator har frihet att bestämma hur det ska gå till. För den skriftliga delen finns en mall som bör användas. I planen ingår även en tidsplan där det ska specificeras för varje vecka vad studenten förväntas arbeta med (mer eller mindre detaljerat). Eftersom förmågan att hålla tiden ingår i betygskriterierna är det viktigt att antalet heltidsveckor motsvarar omfattningen på kursen (30 hp –18 veckor, 45 hp –27 veckor, 60 hp –36 veckor). Eventuella uppehåll för semester eller dylikt räknas inte in och eventuellt deltidsarbete ska vara tydligt redovisade.
Studenten ansvarar för att förbereda underlag för rapportering av momentet (kopia av projektplanen samt ifylld blankett för rapportering). När projektplanen har godkänts skriver du under blanketten för rapportering av projektplan (kan göras elektroniskt) och laddar upp den på Athena tillsammans med den projektplan som godkänts.

 

Projektarbetet

Det är hur väl studenten uppfyllt de förväntade studieresultaten som examineras (inte projektets resultat).
Förväntade studieresultat

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

  • uppvisa fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom någon del av det biologiska ämnesområdet
  • avgränsa och identifiera ett vetenskapligt biologiskt problem samt formulera en relevant frågeställning
  • med för frågeställningen adekvata metoder söka, samla in, sammanställa och kritiskt granska vetenskaplig information, relevant för ämnesområdet
  • analysera, kritiskt granska samt diskutera erhållna resultat och slutsatser i relation till frågeställningen och till det aktuella kunskapsläget inom ämnesområdet
  • utforma och genomföra både en muntlig och skriftlig presentation av projektet för olika målgrupper
  • reflektera över samhälleliga och etiska aspekter i relation till erhållna resultat och slutsatser

Det är upp till dig som examinator att besluta om den skriftliga rapporten ska lämnas in före eller efter seminariet (alltså om studenten ska ha möjlighet att omarbeta rapporten efter diskussionen vid seminariet). Förtydliga gärna vilket som gäller vid examinationen av projektplanen. När rapporten är klar och handledaren gett sitt samtycke skickar studenten rapporten till dig. Du ska då genomföra en plagiatkontroll (ex med Urkund). Om kontrollen inte ger anledning till misstanke om plagiering så skickar du rapporten vidare till övriga i bedömargruppen, inklusive handledaren, för att säkerställa att ni har samma version.

Preliminärt datum för seminariet sätts i samband med att projektplanen rapporteras in (”Expected examination date” på blanketten), och bör ligga i nära anslutning till examensarbetets sista dag enligt tidsplanen (tidigare om studenten ska ha möjlighet att omarbeta rapporten efter seminariet). Om seminariet av någon anledning sätts senare än slutdatum för examensarbetet bör rapporten skickas in senast sista dagen enligt tidsplanen för att säkerställa att arbetet inte fortsätter.

Om arbetet tagit längre tid än medges av omfattningen kan betyget A inte ges och efter 12 månader på ett 30 hp examensarbete kan endast betyget E ges, eller 15 månader för 45 hp och 18 månader för 60 hp. Om något oförutsett händer som hindrar studenten att arbeta på projektet (exempelvis längre sjukdom) kan tidplanen revideras, i så fall bör du ha meddelats detta. Att ändra omfattningen på ett påbörjat examensarbete kan endast göras i undantagsfall efter dispens från prefekten på BIG.

Betygskriterierna för examensarbetet är indelade i tre kategorier: 1) hur väl arbetsprocessen genomförts, 2) hur självständig studenten varit under arbetets gång och 3) den muntliga och skriftliga redovisningen.

Efter att du diskuterat bedömningen med bedömargruppen samt hört handledarens utlåtande sätter du betyg (A-F) på projektarbetet (förslagsvis när bedömargrupp och handledare inte är närvarande). När betyget är klart fyller du i blanketten för rapportering och skickar in den elektroniskt tillsammans med den examinerade uppsatsen till BIG. När betyget är klart bör studenten få slutgiltig återkoppling på sin insats inklusive rapporten och den muntliga presentationen, från dig eller handledaren.

På denna sida