Lärande genom berättelser och rollspel i historie- och SO-undervisning
Berättelser och gestaltade berättelser – rollspel – erbjuder pedagogiska verktyg som enligt beprövad erfarenhet och forskning är effektiva hjälpmedel i klassrummet. Elever och lärare får en lustfylld utgångspunkt för samtal, arbete och lärande kring historia och samhälle.
Kursen behandlar teori och metod för utvärdering och bedömning av lärande vid användning av berättelser och rollspel i historie- och SO-undervisning i grundskolans årskurs 4-9 samt i gymnasieskolan. Lärandemålen och kunskapskraven i historia/SO analyseras ur klassrumsperspektiv. Vidare behandlas hur berättelser och rollspel (multimodala former) används i undervisning för elevundersökning av lärandeutfall. Former för lärares och elevers bedömning och värdering av lärandet samt former för dialog kring utfallet diskuteras. I kursen behandlas också lärares och elevers metakognition och epistemologi i historia.
Frågeställningar som behandlas i kursen:
- Vad innebär "historisk bildning", "historiemedvetande" och "narrativ kompetens"?
- Hur utvecklas historieförståelse och historiskt tänkande i en undervisningsmiljö med rollspel?
- Vilka tankar och känslor skapas hos eleven när hen deltar i ett rollspel i SO/historia?
- Hur kan elevens lärande dokumenteras och analyseras?
- Hur kan kriterier utformas vid värdering av lärande genom berättelser och rollspel?
- Hur kan eleven bedöma och värdera sitt eget lärande?
- Hur blir eleven medveten om sin egen syn på historia och sitt historiska tänkande?
Den här kursen är en fortsättning på kursen Berättelser och rollspel som pedagogiska verktyg i historie- och SO-undervisning.
För dig som är antagen HT2024
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Antagningsinformation för kurser
Välkommen att studera vid Institutionen för ämnesdidaktik. Du som är antagen till en kurs hos oss får ett särskilt e-postutskick från din utbildningsadministratör. Läs det noga. Här har vi sammanfattat den viktigaste informationen.
Tacka ja
- För att behålla din utbildningsplats måste du tacka ja på antagning.se senast 19 juli.
- Även du som blivit reservplacerad måste tacka ja på antagning.se för att behålla din plats. Om vi kan erbjuda dig en utbildningsplats får du besked om det via e-post några dagar innan terminsstart.
Aktivera ditt universitetskonto
- Från den 5 augusti kan du aktivera ditt universitetskonto.
Registrera dig på din kurs
- För de flesta av våra fristående kurser är webbregistreringen öppen 5-11 augusti. Exakt registreringsperiod för just din kurs anges i det särskilda e-postutskick du får från oss.
- Du webbregistrerar dig i Ladok. Där kan du för tillfället inte logga in via ditt lärosäte, utan måste använda ditt inlogg på Antagning.se eller ett eduID.
Lärplattformen Athena
- I lärplattformen Athena har varje kurs en egen kursplats, som du får tillgång till när du registrerat dig. Du loggar in i Athena med ditt universitetskonto.
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Kursen behandlar teori och metod för utvärdering och bedömning av lärande vid användning av berättelser och rollspel i historie- och SO-undervisning i grundskolans årskurs 4-9 samt i gymnasieskolan. Lärandemålen och kunskapskraven i historia/SO analyseras ur klassrumsperspektiv. Vidare behandlas hur berättelser och rollspel (multimodala former) används i undervisning för elevundersökning av lärandeutfall. Former för lärares och elevers bedömning och värdering av lärandet samt former för dialog kring utfallet diskuteras. I kursen behandlas också lärares och elevers metakognition och epistemologi i historia.
Frågeställningar som behandlas i kursen:
- Vad innebär "historisk bildning", "historiemedvetande" och "narrativ kompetens"?
- Hur utvecklas historieförståelse och historiskt tänkande i en undervisningsmiljö med rollspel?
- Vilka tankar och känslor skapas hos eleven när hen deltar i ett rollspel i SO/historia?
- Hur kan elevens lärande dokumenteras och analyseras?
- Hur kan kriterier utformas vid värdering av lärande genom berättelser och rollspel?
- Hur kan eleven bedöma och värdera sitt eget lärande?
- Hur blir eleven medveten om sin egen syn på historia och sitt historiska tänkande?
Den här kursen är en fortsättning på kursen Berättelser och rollspel som pedagogiska verktyg i historie- och SO-undervisning.
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen består av seminarier och handledning. Närvaro på seminarier är obligatoriskt.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter.
Betygskriterier HVB4AN gäller från HT 2023 (168 Kb)
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
-
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Per-Arne Karlsson, per-arne.karlsson@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se