Att möta det förflutna i de historiska källorna

Den här texten är tänkt att skickas till Nordidactica, och kommer att utgöra en andra artikel i en lic-avhandling. Texten belyser vad som pågår när gymnasieelever arbetar med två historiska källövningar, och forskningsfrågan är att undersöka hur deras lärande av historisk källtolkning går till. Jag fick upp intresset för att skriva om just detta när transkriberade materialet från forskningslektionerna i ett par Learning study, och upptäckte att helklassamtalet skilde sig ganska mycket från de samtal eleverna hade när de arbetade i grupp med uppgifterna. Förutom att tala om hur eleverna urskiljer och hanterar kritiska aspekter av källtolkning, är avsikten också att belysa meningsskapandet i arbetet med uppgifterna. Förhoppningen är att texten ska belysa en aktuell spänning i historiedidaktiken som handlar om att eleverna ska lära sig de historievetenskapliga metoderna, samtidigt som undervisningen ska vara meningsfull för dem, och anknyta till deras behov av historia. Du är välkommen med alla typer av synpunkter!"

Läsare och diskutant: Svein Lorentzen.

För information om seminariet och textdistribution, kontakta Karin Gunnarsson: karin.gunnarsson@cehum.su.se