När man går över till online-undervisning finns risken att man går tillbaka till ökad mängd av envägskommunikation och andra faktorer som forskning visat minskar möjligheterna till ett bra lärande för studenterna. Det finns också andra risker, som att studenter i högre grad hoppar av sina studier på grund av lägre motivation eller känsla av isolering. Studenter kan uppleva att det är svårare att ställa frågor, att få kontakt med sin lärare och så vidare. Samtidigt kan övergången medföra positiva konsekvenser för studenters lärande som att uppgifter blir mer orienterade kring att studenter engageras att bearbeta materialet. Lärplattformen ger möjlighet att studera på tider som passar varje student när hen är fokuserad och pigg. Studenten har också möjlighet att välja en studiemiljö där hen känner sig trygg.

Forskning om online-undervisning i jämförelse med campusbaserad undervisning är inte entydig. Anledningen är att online-undervisning mycket väl kan organiseras som en "dålig" version av campusundervisning, och därmed naturligtvis visar på sämre resultat, progression, engagemang och intresse hos studenterna. Däremot finns mycket forskning som visar att när online-undervisning organiseras så att man tar vara på de möjligheter som den erbjuder, kan man i många fall nå längre än i "vanlig" campusundervisning.

Här är en uppställning av vad forskning menar är problematiskt med undervisning online, samt vad forskning menar kan göras för att motverka problemen.

Fallgropar i undervisning online

Vad kan göras?

Passivitet: video-filmade föreläsningar är ofta för långa och ställer höga krav på uppmärksamhet, intresse och engagemang. Asynkrona föreläsningar gör det svårt att ställa frågor och få svar direkt när frågorna uppkommer. Videoinspelade föreläsningar bör vara korta och uppdelade i flera delar. Fundera över vilket material studenterna behöver för att  kunna genomföra uppgifter som innebär att de bearbetar ’stoffet’ och sitt lärande i ämnet
Social isolering: Det är svårare att bygga upp en relation med andra studenter – och läraren -  före och efter undervisningstillfället, vilket påverkar den sociala motivationen att delta i undervisningen Se till att studenterna får möjlighet att lära känna kursare ändå, till exempel genom att ge dem uppgifter som de ska lösa i förväg i mindre grupp, öppna upp zoomrum innan utsatt tid etcetera.

 

Översiktsstudie om att skapa bra lärande online

I en nyligen publicerad översiktsstudie "Activating learning at scale: A review of innovations in online learning strategies" publicerad i tidskriften Computers & Education visade man att de viktigaste strategierna för att skapa bra lärande online är: kollaborativt lärande, simulering och spel och interaktiv multimedia – alla tre hjälper till att skapa möjlighet för studenter att bearbeta innehållet i kursen.

Läs mer om de tre strategierna

Ur "Aktuell högskolepedagogisk forskning"

Här följer länkar till ett antal webbartiklar som publicerats i forskningsbladet "Aktuell högskolepedagogisk forskning’" och som ger en del inblick i forskning om online- vs campusbaserad undervisning.

Lärarrollen och digitalisering

Digitala verktyg för lärande

 

Studenters lärande och digitalisering

Kursdesign och undervisningsmetoder att integrera i online undervisning

Om Aktuell högskolepedagogisk forskning

Digitalt nyhetsbrev från Centrum för universitetslärarutbildning som på ett lättillgängligt sätt delar ny forskning om undervisning och lärande med dig som undervisar vid Stockholms universitet. Redaktionen som består av universitetslärare vid sex olika institutioner väljer ut, sammanställer och publicerar kortare sammanfattningar av relevanta artiklar ur högskolepedagogiska och ämnesdidaktiska tidskrifter. Ambitionen är att ny kunskap ska leda till nya insikter och inspiration för dig att ta med i din undervisning. Nyhetsbrevet mejlas ut en gång i månaden under vår- och hösttermin, kostnadsfritt.

Prenumerera på Aktuell högskolepedagogisk forskning