Att värdera sin egen kunskap blir kanske extra tydligt i samband med prov. Är jag säker på att uppgiften jag precis löste är rätt eller... Kan jag kontrollera det på något sätt? Är svaret rimligt?

Inte bara vid själva provtillfället utan också före och efter har vi i projektet arbetat med olika modeller som ska försöka öka medvetenheten i matematik.

Eleverna har fått göra egna uppgifter till gruppen inför ett prov. Detta för att bättre sätta sig in i kursavsnittet.

Så här gjorde vi (exempel som PDF-filer):

Egenprov (18 Kb)

Elever konstruerar och bedömer uppgifter (30 Kb)

 

Vid provtillfället har ibland ställts inte bara frågor kring matematik utan också frågor kring elevernas uppfattning om sitt kunnande. Detta för att poängtera reflektionsdelen. Frågor som ”Vilken lösning är du mest nöjd med? Varför?” har förekommit i samband med provet och frågorna har ibland upprepats då provet återlämnades. Att låta eleverna ringa in de uppgifter de känner sig säkra på kan vara en första enkel åtgärd.

Här några exempel (som PDF-filer):

Utvärdering av prov, elevsvar år 9 (191 Kb)

 

Många upplever det besvärligt att lämna tillbaka ett prov. Några av oss har gjort försök med att låta eleverna själva bedöma sina prov. Detta för att de bl a ska fördjupa sig i sin egen lösning och kanske upptäcka vad de kan och var det brister. Kanske kan behovet av redovisning bli lite tydligare för eleverna. I några grupper har då även ingått bedömning av MVG-kvaliteter. Vi vill göra tillbakalämnandet av prov också till ett inlärningstillfälle
och början på nästa fas i lärandet.

Här några exempel (som PDF-filer):

Egenbedömning av prov (277 Kb)

Egenbedömning med elevkommentarer (19 Kb)

Egenbedömning av prov, exempel från år 7 (144 Kb)

 

Bearbetning av prov och diagnoser

Elever kan alltid bearbeta sina prov även om de inte rättar dem själva. Att med hjälp av några frågor titta tillbaka på sitt arbete ger många möjligheter till reflektion.

Vad är jag säker på? Vad är jag osäker på och varför? Vilka erfarenheter tar jag med mig till nästa arbetsområde? Dessa frågor och andra är viktiga för det fortsatta lärandet.

Här några exempel (som PDF-filer):

Bearbetning av prov (133 Kb)

Utvärdering efter ett avsnitt från åk 7 (169 Kb)