Grundskola

Bedömningsstöd i matematik för grundskolan. Här finns information och material för olika publicerade bedömningsstöd.

 

PRIM-gruppen har på uppdrag av Skolverket utvecklat och konstruerat ett nationellt kartläggningsmaterial i matematiskt tänkande för förskoleklass. Materialet syftar till att ge lärare stöd i att tidigt identifiera elever som visar indikation på att inte nå kunskapskraven i årskurs 3. Materialet består av elev- och lärarmaterial för uppgifter som ska genomföras i grupp.

Här hittar du "Hitta matematiken" på Skolverkets webbplats

 

PRIM-gruppen har på uppdrag av Skolverket tagit fram ett stödmaterial i matematiskt tänkande för flerspråkiga elever i förskoleklass. Materialet syftar till att ge lärare stöd och inspiration i att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga elever i förskoleklassens matematikundervisning. Materialet består av förslag på aktiviteter med tillhörande diskussionsfrågor. Materialet bygger på den artikel som också finns publicerad här.

Här hittar du "Matematiskt tänkande i förskoleklass – att utforma undervisningen för flerspråkiga elever" på Skolverkets webbplats

Här hittar du artikeln som materialet bygger på.

 

PRIM-gruppen har på uppdrag av Skolverket utvecklat och konstruerat ett nationellt bedömningsstöd i taluppfattning för årskurs 1–3. Materialet syftar till att ge lärare stöd i att följa elevers kunskapsutveckling i matematik. Materialet består av elev- och lärarmaterial för respektive årskurs. Forskningsbakgrunden till materialet finns också publicerad här.

Här hittar du "Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning" på Skolverkets webbplats

Här kan du läsa om forskningsbakgrunden till "Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning

 

 

PRIM-gruppen har på uppdrag av Skolverket utvecklat och konstruerat ett bedömarträningsmaterial inför genomförandet av det nationella provet i årskurs 6 eller årskurs 9. Materialet är utvecklat för årskurs 9 men eftersom genomförandet är likartat i årskurs 6 är materialet även lämpligt för bedömarträning inför genomförandet av det nationella provet i årskurs 6. Materialet är utvecklat i relation till den tidigare läroplanen Lgr11 och bör användas med detta som bakgrund.

Materialet fanns tidigare i Skolverkets e-tjänst för bedömningsstöd men är borttaget och publiceras istället här med tillstånd av Skolverket.

Om materialet

Syftet med materialet är att stödja lärare vid bedömning av elevers prestationer när de arbetar med muntliga uppgifter i matematik. Materialet passar bra att använda på en studiedag. Det är viktigt att det finns tid för diskussioner. De bedömningar som finns i materialet ska ses som exempel på hur några lärare tillsammans bedömer elevers uppvisade kunskaper i en muntlig uppgift. Ett mer omfattande bedömningsunderlag krävs för betygssättning.

Nedan beskrivs ett exempel på hur en träff kring materialet kan läggas upp.

  • Läs i dokumentet ”Bedöma elevers förmågor i muntliga uppgift” igenom den inledande texten om muntliga prestationer och olika typer av bedömningssituationer. Läs sedan Uppgiften och Uppgiftsspecifik bedömningsmatris, som återfinns i slutet på dokumentet.
  • Titta på filmen ”Muntlig uppgift i matematik årskurs 9 – Genomförande”. Ha bedömningsmatrisen framför er. Under filmens gång för ni enskilt anteckningar utan kommentarer till övriga.
  • Titta gärna igenom samma avsnitt ännu en gång och stanna upp och ta om avsnitt om det finns behov av det.
  • Jämför era iakttagelser efter att ni sett filmen. Argumentera för er bedömning av de olika elevernas kunnande och försök att enas om en bedömning. Vad gjorde att ni kunde enas? Vad gjorde att ni inte kunde enas?
  • Titta på filmen ”Muntlig uppgift i matematik årskurs 9 – Lärarsamtal” om bedömning av elevprestationer och jämför med er bedömning. Observera att filmens lärare inte levererar något facit. Deras bedömning som återfinns sist i dokumentationen är ett exempel på hur man tillsammans kan bedöma elevers muntliga prestationer.

 

Bedöma elevers förmågor i muntlig uppgift (525 Kb)

Muntlig uppgift "Tanken som töms" (240 Kb)

 

Muntlig uppgift i matematik årskurs 9 – Genomförande

 

 

Muntlig uppgift i matematik årskurs 9 – Lärarsamtal

 

 

 

 

PRIM-gruppen har på uppdrag av Skolverket utvecklat och konstruerat nationella kartläggningsmaterial i numeracitet och i matematik för nyanlända elever. Materialet i numeracitet (steg 2) syftar till att ge underlag för årskursplacering och stöd för att planera och fördela den fortsatta undervisningstiden. Materialet i matematik (steg 3) syftar till att ge ytterligare stöd för att planera undervisningen. Materialet består av muntligt och skriftligt elevmaterial med tillhörande lärarinformation och bedömningsanvisningar.

Här hittar du "Kartläggningsmaterial för nyanlända elever" på Skolverkets webbplats

 

PRIM-gruppen har på uppdrag av Skolverket tagit fram kommentarmaterial till värdeorden i kunskapskraven för grundskolan. Materialet syftar till att ge lärare stöd i hur de kan resonera när de bedömer elevers visade kunskaper utifrån kunskapskraven. Materialet består av två publikationer där bland annat en mängd bedömningar av autentiska elevarbeten presenteras.

Här hittar du "Kommentarmaterial till värdeorden i kunskapskraven" på Skolverkets webbplats

Här hittar du "Kommentarmaterial till värdeorden i kunskapskraven del 2" på Skolverkets webbplats

 

PRIM-gruppen har på uppdrag av Skolverket utvecklat och konstruerat ett material som vänder sig lärare som undervisar i årskurs 1–9. Materialet är utvecklat i relation till den tidigare läroplanen Lgr11 och bör användas med detta som bakgrund.

Om materialet

Syftet med materialet är att kunna stödja och strukturera lärarens kontinuerliga bedömning av elevens kunskapsutveckling i matematik. Materialet består av flera olika delar med bland annat exempel på hur olika bedömningsplaneringar kan se ut. Det finns också underlag för att eleven ska kunna följa sitt eget lärande.

Materialet fanns tidigare i Skolverkets e-tjänst för bedömningsstöd men är borttaget och publiceras istället här med tillstånd av Skolverket.

 

Handledning Bedömning for lärande i matematik (434 Kb)

Bedömning for lärande i matematik, hela materialet (11659 Kb)

 

Bedömning för lärande i matematik - ett bedömningsstöd i årskurs 1–9

 

 

 

PRIM-gruppen har på uppdrag av Skolverket utvecklat och konstruerat ett material med diagnostiska uppgifter som kan användas under en längre tidsperiod i årskurs 1–5 och 6–9. Materialen tar sin utgångspunkt i Lpo 94 och syftar till att ge en bild av en elevs kunskap inom olika områden. Materialen består av en uppgiftsbank för de tidigare årskurserna och en uppgiftsbank för de senare. Materialen är publicerade med tillstånd av Skolverket.

Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i de tidiga skolåren (1742 Kb)

Diagnostiska uppgifter i matematik för årskurs 6–9 (5451 Kb)

 

Under 2023 har PRIM-gruppen beslutat att avsluta UiM-projektet. Ett urval av tidigare framtaget material, som utgår från Lgr11, finns därför att ladda ner och får användas av de lärare som så önskar.

Huvudsyftet med utvärderingen har varit att ge skolpolitiker en övergripande bild av elevernas grundläggande kunskaper i matematik i årskurserna 2, 5 och 8. Ett annat syfte har varit att ge lärare en kompletterande bild av kunskaperna i klassen och resultatet av utvärderingen har kunnat utgöra underlag vid utvecklingssamtal och resursfördelning. Utöver resultat på skolnivå och kommunnivå har kunskapsutvecklingen över tid analyserats och fördjupade analyser av hur elever har löst uppgifter i matematik har gjorts.

Utvärderingen genomfördes i en treårscykel där uppgifter inom Taluppfattning och tals användning samt Problemlösning ingick varje år, medan uppgifter inom Geometri, Algebra respektive Statistik ingick vart tredje år. Till varje kunskapsområde har en kravgräns bestämts. Kravgränserna behöver tolkas i sitt sammanhang och kan därför inte användas för fristående delar av materialet.

Materialet

Utvärderingsmaterialet består av två elevhäften och en lärarinformation där man kan läsa om syftet, genomförande och kravgränser. Lärarinformationen innehåller även bedömningsanvisningar.

UiM 2021

UiM Lärarinformation årskurs 2, 2021 (560 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 2, 2021 (289 Kb)
UiM Elevmaterial del 2, årskurs 2, 2021 (692 Kb)

UiM Lärarinformation årskurs 5, 2021 (533 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 5, 2021 (467 Kb)
UiM Elevmaterial del 2, årskurs 5, 2021 (491 Kb)

UiM Lärarinformation årskurs 8, 2021 (408 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 8, 2021 (331 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 2, 2021 (1228 Kb)

 

UiM 2020

UiM Lärarinformation årskurs 2, 2020 (618 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 2, 2020 (263 Kb)
UiM Elevmaterial del 2, årskurs 2, 2020 (518 Kb)

UiM Lärarinformation årskurs 5, 2020 (1253 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 5, 2020 (437 Kb)
UiM Elevmaterial del 2, årskurs 5, 2020 (655 Kb)

UiM Lärarinformation årskurs 8, 2020 (442 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 8, 2020 (511 Kb)
UiM Elevmaterial del 2, årskurs 8, 2020 (464 Kb)

 

UiM 2019

UiM Lärarinformation årskurs 2, 2019 (571 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 2, 2019 (290 Kb)
UiM Elevmaterial del 2, årskurs 2, 2019 (979 Kb)

UiM Lärarinformation årskurs 5, 2019 (1019 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 5, 2019 (258 Kb)
UiM Elevmaterial del 2, årskurs 5, 2019 (597 Kb)

UiM Lärarinformation årskurs 8, 2019 (1032 Kb)
UiM Elevmaterial del 1, årskurs 8, 2019 (405 Kb)
UiM Elevmaterial del 2, årskurs 8, 2019 (442 Kb)

 

 

 

 

 

 

På denna sida